Tuincentra hebben in de eerste twee maanden van dit jaar hogere omzetten behaald. Dat blijkt uit cijfers van Tuinbranche Nederland. Na de ronduit slechte resultaten voor 2013, lijken consumenten weer zin in tuinieren te krijgen.
Tuinbranche Nederland is blij met de goede resultaten. In 2013 kwam de tuinmarktomzet uit op €2,2 miljard, bijna €200 miljoen lager dan in 2012. Het slechte voorjaar is de verklaring en zorgde er vooral voor dat er minder groene producten werden verkocht.
De omzetdaling trof eenjarigen en langjarig tuingoed: bij beide daalde de omzet in 2013 met 16% (eenjarige planten -€155 miljoen, meerjarige planten -€270 miljoen).
De omzet van niet-levende producten bleef nagenoeg gelijk. Sterkste dalers waren hier het tuingereedschap en barbecues (samen bijna €90 miljoen, -9%) en klein onderhoud (€76 miljoen, -7%). De bestedingen via internet groeiden verder door naar bijna €150 miljoen in totaal.
Goede hoop
Het weer op dit moment geeft de tuincentra goede hoop. Januari en februari gaven al een plus in de omzet ten opzichte van 2013. Ook het consumentenvertrouwen neemt toe, wat ervoor kan zorgen dat mensen makkelijker geld uitgeven.
Bron: De Boomkwekerij