’Gesjoemel door boomkwekers’

    Jack van Haperen is hovenier en schrijft regelmatig een column in vakblad Tuin en Landschap. Deze week laat hij zijn ongenoegen blijken over de kwaliteit van geleverd plantmateriaal. „Weten boomkwekers wat al dit gesjoemel voor hoveniers betekent?”

    „Regelmatig vraag ik mij af of boomkwekers beseffen wat ze hoveniers van tijd tot tijd aandoen met de kwantiteit en kwaliteit van hun producten. Elk voorjaar is er weer hetzelfde gezeik en wordt al in maart geroepen dat bepaalde plantensoorten niet meer te leveren zijn. Grote Wisteria sinensis ‘Prolific’? Nee, helaas niet meer leverbaar. Ilex crenata ‘Convexa’? Sorry, helemaal op. Roos ‘Just Joey’? Niet te krijgen. Is de boomkwekerijsector voldoende bezig om het gekweekte sortiment af te stemmen op de vraag? Of is die vraag zo grillig? Ik snap het vaak gewoonweg niet.

    Te triest voor woorden

    Op de kwaliteit valt ook wat af te dingen. Het gaat heel vaak goed, maar soms is het te triest voor woorden wat wordt geleverd. Dan blijken planten van Hydrangea arborescens ‘Incredible’ vooral incredible te zijn, omdat er maar één takje in het potje zit. En dat is inderdaad ongelooflijk. Die planten gaan ook ongelooflijk snel retour. Schandalig is ook het onkruid waarvan planten zijn vergeven. Vorig jaar nog een grote partij Ilex ontvangen die later vol bleek te zitten met rode klaver. Dat is nog jaren een probleem.

    Triest word je ook van uitvallers in kisten met grassen en vaste planten. Ik schat dat in elke kist van 24 stuks 2 of 3 scharminkels schuilen die meteen naar de composthoop kunnen. En als planten aan kwaliteitseisen voldoen, mag je blij zijn als ze soortecht zijn. Dat de bestelde rode beuken rode blaadjes krijgen en de witte rozen niet roze blijken te bloeien.

    Hovenier Jack van Haperen: „Soms is het te triest voor woorden wat wordt geleverd.” (Foto: Tuin en Landschap)

    Handelsvoorwaarden

    Weten boomkwekers wat al dit gesjoemel voor hoveniers betekent? Het gaat niet alleen om kosten van de planten en de slechte reclame die je als hovenier maakt. Maar vooral om transport, oponthoud en onbetaald werk wat er mee gepaard gaat. De praktijk laat zien dat het er in vele gevallen lang niet aan toe gaat zoals omschreven in de Handelsvoorwaarden voor de Boomkwekerij in Nederland.”

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    2 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Maarten
    Maarten
    3 jaren geleden

    Klinkt alsof Jack wat nieuwe leveranciers moet gaan zoeken waar hij wel goede zaken mee kan doen.
    Dit artikel suggereert dat het er bij alle boomkwekers op dergelijke wijze aan toe gaat. Ik kan je garanderen dat dat niet geval is.

    C. Deckers
    C. Deckers
    2 jaren geleden
    Antwoord aan  Maarten

    Toch wel wat met de haren getrokken volgens mij: bestel je blindelings bij een leverancier die dat vertrouwen niet waard is, kan je dat maar 1 x teveel doen namelijk de 1ste keer dat je bedrogen werd. Ik ga wél akkoord met de stelling dat vervangsoorten altijd correct moeten doorgegeven worden, zodat de hovenier een half jaar later niet met de rug tegen de muur komt te staan bij de klant.