Flower Factor, het online promotieplatform voor de sierteelt, is woensdag 8 april failliet verklaard. Volgens oprichter en eigenaar Pim van den Akker is de coronacrisis de oorzaak van het faillissement. ‘Wij zijn afhankelijk van promotiebudgetten en die werden allemaal stopgezet.’ Hij werkt inmiddels aan een doorstart.
Acht jaar geleden richtte Pim van den Akker Flower Factor op, een online platform om alle schakels in de keten – van kwekers, bloemisten tot consumenten – te inspireren met bloemwerk en educatieve tutorials. Dat zijn bedrijf nu failliet is, doet hem pijn. ‘Het is heel pittig; dit gun je geen enkele ondernemer. Het is een rouwproces. Door de corona-uitbraak werden alle promotiegelden stopgezet en aangezien wij daarvan afhankelijk zijn, ging het heel snel.’ Ook voor de vaste medewerkers en zzp’ers, met wie hij werkte, vindt hij het erg. ‘Gelukkig zijn er goede regelingen voor hen.’
Reëel is hij ook. ‘Hoe zuur ook, dit hoort ook bij ondernemen. De hele sierteeltsector wordt keihard geraakt door deze crisis. Het is vreselijk om te zien. We waren met z’n allen enorm aan het racen en nu is de reset-button keihard ingedrukt. Met name de verhalen van kwekers, vaak bedrijven die al generaties lang in familie zijn, raken me. Zij voelen het harder dan ik hoor.’
Doorstart
Inmiddels is duidelijk dat er een doorstart komt. Pim en de curator zijn druk met de uitwerking van de plannen. ‘Creativiteit gaat nooit failliet. Flower Factor gaat door, alleen in afgeslankte vorm.’ Hoe het nieuwe bedrijf eruit gaat zien, weet hij nog niet. ‘Deze enorme crisis, die ontzettend veel ellende veroorzaakt, biedt ook kansen. Er gaat altijd wel weer ergens een deur open. Ik heb alweer volop ideeën om de inspiratie en educatie de wereld in te brengen. ik heb met alle Flower Factor-klanten persoonlijk gesproken dat ik als doel heb voor en met hen verder te gaan, zodat zij optimaal gebruik kunnen blijven maken van ons prachtige wereldwijde online platform.’
Tekst Cornéline Lanooy | Foto: Flower Factor
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Profiteer van onze aanbiedingen en ervaar Tuin en Landschap
- Tweewekelijks ons digitale magazine in je e-mail en/of
- Ontvang elke twee weken het tijdschrift Tuin en Landschap