De exportwaarde van bloemen en planten vanuit Nederland kwam in 2018 met € 6 miljard uit op hetzelfde record als in 2017. Dat is vooral te danken aan de groei bij planten, bloemen leverden in. In de top-5 afzetbestemmingen was er een krimp. Voor 2019 rekenen groothandelaren weer op een lichte groei Brexit, in welke vorm dan ook, kan de handelspositie ernstig schaden.
De plantenwaarde klom, ondanks een koud en tegenvallend voorjaar, in 2018 met bijna 3% tot € 2,3 miljard. De snijbloemen leverden 2% in en daardoor stokte de omzetwaarde op € 3,7 miljard. Dat is voor een groot deel te verklaren door de lange, warme zomer in het grootste deel van Europa. ”Weersomstandigheden hadden in 2018 een relatief grote invloed. De Nederlandse groothandel is daar inventief mee omgegaan”, constateert directeur Matthijs Mesken van de VGB.
Krimp in top-5 afnemers
Voor het eerst in de recente geschiedenis van de Nederlandse bloemen- en plantenexport daalde de exportwaarde in alle top-5 landen, goed voor tweederde van de jaaromzet. ”Die daling met gemiddeld ruim 2% is gecompenseerd door meer afzet in kleinere markten. Bij de snijbloemen vooral in vliegbestemmingen”, analyseert Wesley van den Berg van Floridata. Ook de Oost-Europese landen namen fors meer bloemen en planten af en de verwachting is dat die trend doorzet. Dat geldt ook voor het plantensegment doordat met name groene planten in meerdere Noordwest-Europese landen populair zijn.
Groei in on-line
In alle kanalen groeit de on-line handel en dat brengt een versterkte diversificatie met zich mee. ”Dat betekent ook dat we meer inspanningen moeten doen om hetzelfde volume te verwerken. Daardoor staan marges onder druk”, aldus directeur Gerben van der Star van H. Star Bloemengroothandel. ”We leveren veel vaker aan de klant van de klant en dus klantspecifiek. En vaker en dus verser”, voegt hij als voordelen toe. Van der Star rekent in 2019 op een omzetgroei van enkele procenten.
Meer via retail
Uit de analyses van Floridata blijkt dat de afzet via retailkanalen in 2018 met 4,5% is gestegen tot iets meer dan 40%. ”2018 was een goed jaar en het perspectief voor 2019 is gunstig. We zien dat grootschalige retailers meer schapruimte voor met name planten inruimen, mede door de grotere aandacht voor groen bij consumenten. En dat stelt ons in staat meer toegevoegde waarde te leveren”, meldt algemeen directeur Stefan Verhoeff van Van Dijk Flora. De importerende groothandel staat onder druk en die trend houdt aan. ”De combinatie van meer on-line door eindklanten met meer afzet via retailers vergt van de groothandelaren creativiteit en extra inzet”, signaleert Van den Berg.
Wisselende omstandigheden
De sterke weersinvloeden hebben in 2018 een bovengemiddelde invloed gehad op de bloemen- en plantenhandel. De groothandel is daar ook dit jaar alert op. ”Daarnaast kan politieke onrust grote gevolgen hebben voor bijvoorbeeld valutakoersen en het consumentenvertrouwen”, aldus Mesken. Gezien het aandeel van 14% van het Verenigd Koninkrijk in de Nederlandse bloemen- en plantenexport kan het effect van Brexit groot zijn. Voor de Nederlandse bloemen- en plantensector is Engeland in omvang de tweede markt.