Een merk bouwen is niet altijd nodig, meent merkendeskundigen Rik Riezebos. Duidelijk maken waarom een consument een plant zou moeten kopen, wel.
De grootste fout die veel marketeers maken is dat zij denken dat consumenten net zo veel van een product weten of willen weten als de producent. „Maar dat is niet zo”, zegt Rik Riezebos. Riezebos is merkendeskundige en werkt als universitair hoofddocent Marketingcommunicatie en merkenbeleid aan Erasmus Universiteit.
In het tuincentrum valt het hem op dat hij weinig tot geen merken ziet, maar dat is niet erg, meent hij. „Een consument verwacht ze niet, kent ze niet en mist ze dus ook niet.”
„Waarom zou ik een plant kopen? Dat is een basale vraag, maar wel een waarop een consument antwoord moet krijgen.”
Merk moet toevoegen
Volgens Riezebos kan er pas sprake zijn van een merk als het iets toevoegt dat niet in het product zit. „Een sterk merk roept associaties op die consumenten niet direct uit het product kunnen afleiden. Hierdoor krijgen ze een voorkeur voor het product en willen ze er gemiddeld iets meer voor betalen.”
Lees het hele interview met Riezebos in De Boomkwekerij 17 of online (met inlog) in het digitale magazine.