Woensdag en donderdag gaat de eerste ATH Digitaal live. De fysieke beurs van ATH en GTH vindt volgend jaar pas weer plaats in Biddinghuizen. Maar organisator Fedecom Fairs wil bezoekers blijvend ook online aan zich binden.
Beursmanager Willem Bierema is enthousiast over het nieuwe concept. „We hebben meer exposanten dan we vooraf hadden begroot. In totaal zo’n 340 merken voor boeren en loonwerkers zijn online te bezoeken en bekijken. Ook na de twee beursdagen blijft het platform online.”
Look en feel
Bierema zegt blij te zijn dat vorig jaar is besloten om de fysieke beurs pas in 2022 te laten plaatsvinden. Dat heeft de organisatie ruimte gegeven om een digitaal platform te ontwikkelen. De digitale beurs heeft de ‘look en feel’ van een echte beurs, inclusief entree waar de bezoeker kiest tussen een auditorium met webinars of de tentoonstelling met beursstands.
Er is ook veel te beleven op het platform. Er zijn noviteiten, machines in de categorie ‘Zo goed als nieuw’, er kan worden vergeleken en ook kunnen machines worden besteld. Er is een ‘Mooi Man!’-functie, de equivalent van de ‘likes’ op social media. Er is zelfs een trekkerparcours ingericht met video’s van diverse nieuwe trekkers.
GTH Digitaal
Fedecom werkt ook aan GTH Digitaal. Bierema: „We gaan na dit live event eerst evalueren. Er staan al wat bedrijven die ook groentechniek leveren als ambassadeurs op ATH Digitaal. Waarschijnlijk in de zomer gaan we GTH Digitaal in de markt zetten.” Bierema laat weten dat het digitale concept ook na corona een blijvertje is. „We willen ook buiten de fysieke beurzen om het contact tussen bedrijven en bezoekers in stand houden.”
Een fysieke beurs blijft natuurlijk onvervangbaar. „Je kunt het rubber van de banden niet ruiken. En we kunnen geen koffie en bier online aanbieden. Maar voor de rest proberen we zo veel mogelijk interactie te bieden.” Aanmelden voor de virtuele beurs, die 10 en 11 maart van 13 tot 20 uur plaatsvindt, kan via de website van ATH Digitaal.