Nederlandse consumenten winkelen rond de feestdagen relatief vaker in de fysieke winkel dan de rest van het jaar. Dat komt vooral door de extra investeringen van de detailhandel in winkelbeleving, meldt Retailnews op basis van Europees onderzoek van Deloitte naar decemberaankopen.
Nederlanders hechten drie keer meer waarde aan kerstsfeer in winkels dan consumenten in andere Europese landen. Ook verwacht een derde dat winkeliers in december investeren in winkeldecoratie, terwijl dat percentage in de rest van Europa veel lager ligt. ‘Het is opmerkelijk om te zien dat we in de feestmaanden meer voorkeur geven aan de fysieke winkel ten opzichte van de rest van het jaar’, aldus retailexpert Wesley Snoers van Deloitte.
Driekwart van de Nederlandse consumenten koopt sinterklaas- en kerstcadeaus in fysieke winkels en de helft winkelt online. Vooral speciaalzaken en traditionele lokale winkels zijn volgens het onderzoek populair.
Thuisbezorging
De belangrijkste reden om online te winkelen is de thuisbezorging, blijkt verder uit het onderzoek. Om er zeker van te zijn dat cadeaus op tijd in huis zijn, is de helft van de Nederlandse consumenten bereid om gemiddeld 7 euro voor bezorgkosten te betalen tijdens de feestdagen. De rest van het jaar is dit 4 euro. Driekwart van de jongeren tussen de achttien en 34 jaar is bereid meer bezorgkosten te betalen, tegenover 32 procent van de 55-plussers.
Bron: Retailnews | Foto: Shutterstock.com