Home Vakblad voor de Bloemisterij Het vak Broeiers uitgedaagd: ‘Tulpensector laat marges liggen’

Broeiers uitgedaagd: ‘Tulpensector laat marges liggen’

0
Broeiers uitgedaagd: ‘Tulpensector laat marges liggen’

De tulpenbroeiers hebben het promotioneel prima voor elkaar. Met een relatief klein budget genereren ze tot over de landsgrenzen veel media-aandacht. De pluktuin op de Dam in Amsterdam op de derde zaterdag in januari, hét symbool van hun zelfbedachte Nationale Tulpendag, staat als een huis. Meer marges maken via marketing is nog een dingetje.

De edities 8 t/m 12 van de tulpenpluktuin in Amsterdam gaan er ook komen, want de broeiers keurden het voorgestelde promotieplan voor de periode 2019-2023 unaniem goed. Dat gebeurde woensdag 28 november tijdens de productbijeenkomst tulp in het AFAS-stadion van AZ in Alkmaar.

Broeiers gaan 0,05% over hun omzet tulp afdragen voor promotie en ook vier niet-leden van Royal FloraHolland hebben daar geld voor over. Samen brengen ze jaarlijks zo’n €150.000 bijeen. Het merendeel daarvan gaat op aan de pluktuin en alles wat daar omheen georganiseerd wordt. „Dus als jullie omzet daalt, gaat jullie budget voor promotie omlaag?”, plaagde gastspreker Harry Kloppenburg, directeur sales en marketing bij Dümmen Orange, de zaal met ruim tweehonderd broeiers, handelaren en veredelaars die met tulp actief zijn.

Vorig artikel Maandprijzen FloraHolland: Pluischrysant zit in de lift
Volgend artikel Extreem lage grondwaterstand dwingt tot maatregelen
Hans Neefjes is sinds december 1999 werkzaam als vakredacteur bij het Vakblad voor de Bloemisterij. Een geboren en getogen Westfries (Obdam) en inmiddels al enkele decennia woonachtig tussen de kassen in het Westland. Hij groeide op een agrarisch bedrijf op, plukte op jonge leeftijd enkele vruchten uit de lucratieve bollenteelt-/handel en koos uiteindelijk voor een opleiding aan de Agrarische Hogeschool in Den Bosch. Deed tien jaar allerlei werkzaamheden bij vermeerderaars van chrysantenstek en realiseerde zich toen dat er nog een manier is om zijn nieuwsgierigheid en brede interesse in de agrarische sector te benutten. Een vacature bij het Vakblad kwam precies op het goede moment. Binnen een maand was hij aangenomen als vakredacteur. Volgde journalistieke cursussen, maar merkte al snel dat interesse, kennis en ervaring van de sierteelt ook heel goed van pas komen in zijn nieuwe baan. Mooi om als redacteur dicht bij de ontwikkelingen in de sector te zitten. Met zowel familieleden en diverse vrienden en kennissen in de sierteeltbranche, is er sowieso altijd input. Het blijft uitdagend om daar vakinhoudelijke dingen van te maken, zowel in print als online.
guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties