“Bloemenhandel is emotie”

    Relatiemanager Peter Vrouwe (50) van Hoven & de Mooij ziet de handel steeds digitaler worden. Hij spreekt in zijn vak het liefst klanten ‘live’. „Bloemenhandel is toch emotie. Passie delen kan het beste aan de telefoon vind ik. Maar omdat we in een 24/7 handel zitten, moeten we uiteraard om. Onze inkopers gaan niet meer naar de tribune, en dat betekent ook hier wel een verandering. Je ziet je klanten veel minder dan vroeger.”

    Vrouwe van Hoven & de Mooij ziet een duidelijke verschuiving optreden tussen online en telefonische bestellingen. „Toen ik hier begon 8 jaar terug was het ongeveer 90 procent telefoon, en 10 procent online. Nu is het ongeveer 70 procent online en 30 procent telefoon, omdat er steeds meer in onze webshop staat met productfoto’s.”

    Wat betekent 100 procent digitaal voor jullie?

    „Mijn directeur ziet het allemaal heel positief in en de jongere generatie ook. Ik kijk er zelf een beetje tegenop. Ik ben bang dat we informatie gaan missen als alles online gaat. Nu word ik nog gebeld door een kweker die 32 bakken tulp heeft staan, met de vraag of ik er 36 van wil maken. Dat kan niet meer als alles alleen maar online moet. Voor elke wijziging moet je op de knop drukken, en dat is niet heel efficiënt. Het theoriegedeelte van de digitalisering kan de praktijk niet inhalen, omdat je het over levend product hebt.”

    Peter was vakgenoot in het Vakblad voor de Bloemisterij van week 49. Hier kan je lezen hoe hij de toekomst van de sierteelt ziet. (met inlog).

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    0 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties