Je ontkomt er een jaar na dato niet aan: de beelden en verhalen over die eerste heftige lockdownweek. Het ‘saaie jaar’ is omgevlogen; paniek, onwetendheid en saamhorigheid hebben plaatsgemaakt voor coronamoe- en verdeeldheid. Bloemenland mag z’n handen dichtknijpen, de mogelijkheid tot verkopen is geen dag echt in gevaar geweest.
Ik lag tijdens de ‘#omdatjijzorgtbrengikbloemen-actie’ doodmoe ‘s nachts wakker, omdat op de kwekerij alle sneeuwballen te weinig opbrachten of werden weggegooid. Bang voor het onbekende dacht ik bij iedere ‘persco’ (jaja winnaar Sigrid Kaag d’r woordje) dat ook onze sector op slot ging. Toen vorig jaar maart een tekort aan mondkapjes ontstond, heeft manlief meteen alle gasmaskers van de kwekerij naar onze huisartsenpost gebracht. Zo jammer dat ik mijn huisarts niet met dat ding op heb gezien. Overspoeld door rouwwerk en particuliere bestellingen werkten we ons rot, half Nederland zat thuis en mijn eventagenda was blanco. De tegenstellingen waren en zijn groot! Iedereen probeert heel creatief privé en zakelijk het hoofd boven water te houden en ondertussen zie ik in mijn omgeving de harde keerzijde. Collega-ondernemers, klanten, vrienden en familie verliezen naasten, worden zelf ziek, verliezen na ruim 25 jaar hun baan of gaan failliet. Ik merk dat ik extreem negatieve mensen, maar ook ontkenners (lees wappies) in mijn omgeving niet trek.
Vorige week mochten we eindelijk weer een hele gave pr-opdracht stylen. We beplakten mondkapjes en maakten een bloemenbed in een mobiel showroomkasje dat voor een nieuw gezichtsverzorgingsmerk rondreed en influencers enbeautyexperts een verwenpakket kwam brengen. PCR-testen maakten deze pr-stunt mogelijk. We dealen nog steeds met covid, vaccineren is het toverwoord, maar dit beautyevent proefde naar meer.
Vanochtend geniet ik van mijn hoogtepunt van een jaar geleden. De FB-herinneringsfoto waarmee ik wakker word, is die van een schoonmaakster van onze huisartsenpraktijk. Met het uiteinde van haar hoofddoek had zij een mondkapje gefabriceerd en vol ongeloof maar blij verrast kreeg ook zij ‘#omdatjijzorgtbrengikbloemen’. Terwijl ze zat te wachten om de entree schoon te maken, stonden haar bloemen in het sopje op haar schoonmaakkar. Het perfecte plaatje, want waar zouden we in deze crisis zijn geweest zonder schoonmaaktoppers!