Waarom de sierteelt moet inzetten op verkoop van losse bloem

    De sierteelt moet niet alleen maar bossen bloemen verkopen, maar veel meer losse bloemen. Want de losse bloem is een trend die doorzet, de markt vraagt erom en de consument wil ervoor betalen. Dat bepleitte Annemieke Roobeek, als hoogleraar transformatiemanagement en strategie verbonden aan Nyenrode Business Universiteit, op 10 september tijdens het congres ‘Toekomstbestendigheid voor de sierteeltsector’ in Naaldwijk.

    „Een bloem is een geschenk dat schoonheid en waarde vertegenwoordigt. Die zou meer waard moeten zijn dan een kop koffie bij de Starbucks. Als we met gemak enkele euro’s neertellen voor koffie, moet dat met bloemen toch ook kunnen?”, aldus Roobeek, tijdens het congres, dat plaats vond op initiatief van Rabobank, Dutch Flower Group, FleuraMetz, LTO Glaskracht Nederland, Royal FloraHolland, Royal Lemkes en Waterdrinker.

    Flagship experience store
    De hoogleraar kwam ook met een suggestie hoe je die losse bloem dan het beste kunt verkopen. „Kies voor een verkorte keten en zet flagship experience stores op in de megacity’s. Investeer in beleving en laat de wereld zien wat de Nederlandse sierteeltsector te bieden heeft.” Roobeeks idee kon op instemming vanuit de zaal rekenen. Marco van Zijverden, CEO van Dutch Flower Group, riep zelfs op om die flagship experience stores met een gezamenlijke investering vanuit kwekers, handel én bank daadwerkelijk van de grond te tillen.

    Foto: Shutterstock

    Uit een stemming onder de aanwezige 130 kwekers en handelaren in de zaal bleek dat ruim de helft van hen het idee van Roobeek helemaal ziet zitten. Onder hen ook Margot ter Weeme, category manager bloemen en planten bij Albert Heijn. „Bossen bloemen vormen nu nog het merendeel van de verkoop. Maar ik ben het er mee eens dat we juist nu de stap moeten zetten om te vernieuwen en de consumenten te inspireren. De nieuwe generatie wil de eigen identiteit meer laten spreken. Met niches en losse bloemen kunnen we daaraan gehoor geven.”

    Prada’s van de sierteelt leveren
    Volgens Roobeek moet de sector keuzes durven maken. „Gaan we door met massa en een beetje duurzaamheid erbij of gaan we écht veranderen, innoveren en anticiperen op veranderingen? Een dalend wereldmarktaandeel is niet erg als we betere dingen doen. Louis Vuitton heeft niet het grootste marktaandeel in tassen. En Prada heeft dat ook niet in schoenen. Maar hun inkomsten liggen wel hoger doordat zij meerwaarde bieden. Dus u moet de Prada’s van de sierteelt gaan leveren. Kies voor schoonheid en biedt ruimte voor niches en specialties om uw toekomst zeker te stellen.”

    guest
    3 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Ron de Vries
    Ron de Vries
    6 jaren geleden

    Als we Vuitton of Prada willen verkopen dan mogen we eerst wel eens zorgen dat die kwaliteit er ook is…. Zelf de TOP-kwekers hebben nog wel eens een zwakke schakel of periode….

    pauline bokett
    pauline bokett
    6 jaren geleden

    weer een idee op kantoor bedacht pfffffffffffff daarom word het altijd niks , laat echte ! bloemisten eens aan het woord , zelfs het vbw heeft weinig verstand van hoe een bloemenwinkel echt werkt ! en idd de kwaliteit zou heeeeeeeeeeeeeeeel wat beter moeten worden want een slecht koffie bestel je ook geen tweede keer !!!!!!!!

    Ron de Vries
    Ron de Vries
    6 jaren geleden

    De bloemenspeciaalzaken verkopen toch al jaren mooie luxe single flowers met daarbij een stukje storytelling….. daar hebben we geen marketinggeleerde voor nodig….
    Maar het allerbelangrijkste is nog steeds…… Vakmanschap door… De vent in de tent…..!!