’Vliegbelasting op luchtvracht is negatief signaal’

    Met de nationale vliegbelasting die er per 1 januari 2021 moet komen, geeft het kabinet een negatief signaal af aan de vervoerders van luchtvracht. Daaronder bevinden zich ook de ’fullfreighters’ die importbloemen invliegen op Schiphol. Dat stelt Coen Meijeraan, Manager Public Affairs van Royal FloraHolland. „Eigenlijk lijkt het kabinet te zeggen: ’Fullfreighters, we zitten niet op jullie te wachten’. Dat signaal is ongewenst omdat er door het tekort aan slots al ’carriers’ zijn die Schiphol moeten verruilen voor buitenlandse luchthavens zoals Luik, Brussel, Luxemburg of Frankfurt. Bij elkaar ontstaat zo een negatief sentiment.”

    Eerder deze week werd bekend dat het kabinet per 1 januari 2021, behalve voor passagiersvluchten, ook voor vrachtvluchten een vliegtaks wil invoeren. Vertrekkende vrachtvliegtuigen die relatief weinig geluid produceren, gaan €1,925 per ton maximaal toegelaten startgewicht betalen. Voor de meest lawaaiige vliegtuigen komt er een tarief van €3,85 per ton. Dat schrijft staatssecretaris Menno Snel van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer.

    Foto: Luchthaven Schiphol

    Vracht die luchtvaartmaatschappijen in het ruim van een passagiersvliegtuig (’belly freight’) vervoeren, wordt niet apart belast. Dat zou volgens Snel uitvoeringstechnisch te lastig zijn. De vliegtaks gaat alleen gelden voor uit Nederland vertrekkende vliegtuigen. Fullfreighters die importbloemen op Schiphol invliegen, betalen dus geen heffing. Daarnaast zijn de tarieven, doorgerekend per bloemensteel, nihil. „Je zou dan grofweg uitkomen op 0,01 cent per steel”, aldus Meijeraan.

    Geen stimulans duurzame alternatieven
    De vliegbelasting lijkt daarmee nauwelijks gevolgen te hebben voor de internationale bloemenhandel. Maar schijn bedriegt, waarschuwt Meijeraan. Wat hem zorgen baart, is niet zozeer de vliegtaks zelf, maar het signaal dat ermee wordt afgegeven aan de luchtvrachtwereld. „Daarnaast lijkt de maatregel vooral bedoeld om de schatkist te spekken. Het geïnde geld wordt niet gebruikt voor duurzame alternatieven. Er moet belasting worden betaald, zogenaamd om de luchtvaart te verduurzamen. Tegelijkertijd stimuleert het kabinet geen duurzame alternatieven. Nu worden er bijvoorbeeld nog veel bloemen vanuit Afrika op Schiphol ingevlogen. Het alternatief daarvoor is zeevracht. Het kabinet stelt echter geen extra geld beschikbaar om die optie door te ontwikkelen.”

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties