Het promotieplan ’365 dagen bloemen’ voor de periode 2020-2022 scoorde bij de tweede stemronde 80% goedkeuring. Dat is ruim boven de vereiste tweederde meerderheid. De omzetwaarde van de 257 uitgebrachte stemmen was 35% van productgroepen Seizoensbloemen en Bolbloemenassortiment.
De FPC’s Seizoensbloemen en Bolbloemen-assortiment brachten het plan opnieuw ter stemming nadat bij de eerste stemronde in mei, 57% ‘voor’ was. Er is een tweederde meerderheid nodig om een campagne met collectieve betaling via de zogenoemde FPC-formule van Royal FloraHolland door te laten gaan. Die meerderheid werd niet behaald omdat telers niet stemden (de bijna 200 stemmen vertegenwoordigde 23% van de omzetwaarde van genoemde productgroepen), en omdat niet iedereen tevreden was over de promotie die hun product kreeg. Met name enkele grote aanvoerders waren kritisch over de promotiewaarde in verhouding tot het bedrag dat ze via 0,06% over hun totale omzet afdroegen.
Per jaar meer promotiebudget
De financiële kant van de zaak is aangepast. Een formele wijziging in de veilingstatuten was daarvoor nodig. Nu is er een staffel voor het promotieplan ‘365 dagen bloemen’. Tot €200.000 omzet bij Royal FloraHolland betaalt iedereen 0,1% voor promotie. Van 2 ton tot 1 miljoen omzet is de afdracht 0,05% en boven de miljoen omzet is het percentage 0,03%. Per saldo komt er op deze manier jaarlijks zo’n €335.000 budget vrij voor het promotieplan 2020-2022. In de oude situatie, bij het vorige promotieplan ‘365 dagen bloemen’, was dat jaarlijks €275.000.
Blij met 80% goedkeuring
„We zijn blij met de 80% goedkeuring. Een duidelijk signaal van de achterban. Nu kunnen we door en ons weer volledig richten op de uitvoering van het promotieplan”, gaf Peter Baars, gewasvoorzitter van FPC Seizoensbloemen vanochtend aan. De fysieke stemming was op de Trade Fair in Aalsmeer. Er waren 40 telers aanwezig, waarvan er 9 een stem uitbrachten. Het gros, 248 telers, had zijn stem al eerder digitaal uitgebracht. „Dat ging de vorige keer lastig vanwege wachtwoorden en dergelijke. We zijn blij dat de veiling op ons verzoek de digitale stemprocedure op tijd kon vereenvoudigen.” Gerard Gardien, projectleider bij Royal FloraHolland vult aan: „Er zijn na de negatieve uitslag bij de eerste stemronde intern bij de veiling wel een paar belletjes gaan rinkelen. Zo’n grote en belangrijke groep seizoensbloemen , verdient steun. Promotie is belangrijk.” (tekst gaat door onder de foto)
De promotiecampagne ‘365 dagen bloemen’ is het initiatief van 2.200 seizoensbloemenkwekers van ‘overige’ bolbloemen, zomerbloemen en snij-, bes- en trekheesters in samenwerking met Royal FloraHolland. De jaaromzet van deze groep is 455 miljoen euro , ofwel 10% van de totale veilingomzet. De productgroep zomerbloemen begon in 2010 met gezamenlijke promotie. In 2013 haakten de gewasgroepen snij-,bes- en trekheester en ‘overige’ bolbloemen (ofwel exclusief amaryllis en tulp).)
Meer info over de promotie van seizoensbloemen vindt u via deze link