Tijdens de productbijeenkomst Gerbera op 18 oktober stemden de telers zonder uitzondering voor een verfrissende voortgang van promotiecampagne Coloured by Gerbera. Een grote happening in april 2019 is al in de steigers gezet.
Net als bij collega’s in de gewasgroep lisianthus eerder deze week, zien de gerberatelers de promotieplannen voor de periode 2019-2021 helemaal zitten. Nog een overeenkomst is dat ook gerbera nog sterker gaat inzetten op content, beeldmateriaal en online-activiteiten.
De promotiecommissie Coloured by Gerbera spreekt van een frisse wind en een nieuwe aanpak. Ze heeft in samenwerking met marketingbureau Vandeez en ondersteund door Royal FloraHolland het nieuwe plan ontwikkeld. Vandeez regelt het online-gedeelte: de website en social media. Marketingbureau 2dezign blijft net als voorgaande drie jaar betrokken bij promotie voor gerbera. Zij gaan de events en de fotografie verzorgen, het off-line gedeelte van de nieuwe campagne.
Grote campagne in april 2019
De gerberatelers zullen aanstaande Trade Fair in Aalsmeer voor het eerst samen promotie maken voor hun gewas. Daar zullen ze ook de campagne voor april 2019 lanceren. De insteek is om de breedte van het sortiment nog nadrukkelijker bij groothandelaren en bloemisten voor het voetlicht te brengen. Uiteindelijke doel is uiteraard meer verkoop van gerbera in genoemde voorjaarsmaand. Een winactie voor bloemisten zal onderdeel zijn van de campagne. Verdere details worden op en na de Trade Fair bekend gemaakt. Naast promotie richting bloemist en groothandel wordt er ook een plan uitgewerkt om meer met retailers samen te werken bij de promotie van gerbera.
75% omzet vertegenwoordigd
De gerberatelers die bij de stemming aanwezig waren, vertegenwoordigden 75% van de omzet bij Royal FloraHolland. Ingestemd is met het voorgestelde plan en de bijbehorende 0,15% promotieheffing gedurende drie jaar (2019-2021), hetzelfde percentage als voorgaande periode. Veredelaars en vermeerderaar betalen ook mee aan de campagne. Het totale jaarlijkse budget voor promotie is ongeveer 2 ton. Omdat ruimschoots de kiesdrempel is voldaan, gaat iedere aanvoerder van gerbera 0,15% promotieheffing betalen.
Schmidt Seafood
De telersbijeenkomst vond plaats bij Schmidt Seafood in Rotterdam en trok ruim 50 telers en andere vakgenoten. De presentatie en rondleiding bij het visbedrijf leerden dat Schmidt Seafood met uitdagingen te maken heeft die siertelers niet onbekend zijn. Duurzaamheid en certificering zijn in de vissector belangrijke thema’s, net als promotie en waarborgen van kwaliteit. De afzet via de veilingklok is ook bij vis flink in ontwikkeling. Schmidt Seafood belevert de bovenkant van de markt en heeft tevens een eigen winkel. Zodoende is er veel contact met de eindklant en is de focus op kwaliteit een continu proces.