Xclusive Youngplants Uganda is nog niet zo oud. We zijn nu bijna 4 jaar bezig.
Het is fascinerend hoeveel verschillende fases we hebben doorlopen en hoeveel keuzes we al hebben meegemaakt in die paar jaren. Deze ’natuurlijke bedrijfsdynamiek’ zorgt voor de nodige positieve veranderingen en innovaties. Soms ook voor stress en irritatie natuurlijk. Dit zal ongetwijfeld doorgaan zolang wij blijven bestaan. Het is aan ons om dit ’levendige spel’ zo slim mogelijk te spelen.
We begonnen deze business met een bepaalde visie en strategie. Mooi om te ervaren hoe deze strategie beetje bij beetje evolueert door nieuwe ervaringen, inzichten en financiële uitkomsten. Uiteraard maakt ieder bedrijf dit mee. Ook wij als mens gaan door zulke fases heen. Toen onze papa’s en mama’s ons verwekten (de oprichting) wisten ze ook nog niet of we een jongetje of meisje waren. Zij stuurden ons naar school, maar of we later dokter, tuinder of zwemleraar zouden worden…? Gelukkig komt ieder bedrijf (en persoon) op den duur op een leeftijd waar het allemaal een stuk duidelijker wordt welke richting het op gaat. Wij beginnen als bedrijf inmiddels ook in die fase te komen en dat geeft een goed gevoel.
Zo gingen wij van start met puur boomkwekerijproducten. We ondervonden dat deze handel sterk in pieken verloopt. Dat daagde ons flink uit als het gaat om spreiding van de inkomsten, arbeid en kasruimte. Aangezien je de markt niet kunt veranderen, moesten we op zoek naar aanvullend assortiment dat meer jaarrond geleverd kon worden.
Een andere metamorfose wordt gestuurd door omzet. Iedere business heeft een bepaalde schaalgrootte nodig om in ieder geval de vaste kosten te kunnen dekken. Aangezien er al snel 2000-4000 stekjes van een vierkantemeter komen per jaar, moet je dus heel wat stek zien te slijten om een fatsoenlijk kasje te vullen met moeren. Maar goed, nieuwe klanten gaan niet 1,2,3 zomaar hun halve productie op bij een ander bedrijf neerleggen. Vandaar dat je bijna gedwongen bent om met een behoorlijke groep klanten en variëteiten van start te gaan. De klanten en gewassen die dan uiteindelijk het beste bij je passen, worden je partners voor de toekomst. Iets wat je vaak moeilijk kan voorspellen, zonder eerst te proberen. Uiteraard maken we iedere klant bewust van dit proces en zijn we samen verantwoordelijk voor het slagen van een samenwerking.
De managementcapaciteit en de infrastructuur hebben ook impact op het vormen van het bedrijf. Met prijzige mistinstallaties, led-lampen, teelttafels, dubbele teeltlagen, trek je vaak weer een ander publiek dan met schaduwnetkassen en de teelt in de vollegrond. De managementcapaciteit is wellicht nog de belangrijkste factor. Want zonder een goede bemanning en kapitein kun je lang niet alle oceanen bevaren, en blijf je maar beter nog even op het binnenmeertje.
Er zijn uitdagingen genoeg en gelukkig ook veel kansen. Onze peuter ’Youngplants’ zal gaan uitgroeien tot een volwassene; dat is zeker. Maar hoe die tak precies gevormd gaat worden onder invloed van al die factoren… dat zal de tijd leren. Het ’spel’ spelen we in ieder geval met passie en overtuiging.