René van Kester en Monique Ouwerling voeren al vijf jaar het concept Kokodama. Een kokosbol waarin planten zijn te zetten in een kartonnen beker gemaakt van een waterdichte maiscoating. En dat aangeboden als een hangplant. Ze besteden heel veel aandacht aan marketing, zoals vorig jaar een bloggersevent met 35 bloggers uit de mode-, interieur- en foodbranche. Dit leverde heel veel online exposure op. Inspiratie doen ze vooral op op sociale media, het internet en beurzen. En ze verzorgen workshops.
„Op het gebied van marketing laten telers heel veel kansen liggen. Zo is bijvoorbeeld via Instagram de naamsbekendheid ontzettend te vergroten. En zorg bij bedrijfsuitingen dat het beeld van het product goed is en het liefst in entourage waarin het beter tot zijn recht komt”, zijn zo maar enkele tips van Ouwerling.
Opvallend is verder dat hun website volledig Engelstalig is. Bewust volgens Van Kester, omdat buiten de landsgrenzen met name de groei zit en dat ook binnen Nederland voor velen Engels een soort tweede taal is.
Meer dan een concept alleen
De partners hebben ook Stichting Kokodama opgericht. Daarmee worden voornamelijk alleenstaande moeders in Sri Lanka ondersteund die de touwen voor de Kokodama’s knopen. Ze kunnen daarmee in de buurt blijven van hun kinderen. En met zo veel mogelijk handwerk worden mensen in ontwikkelingslanden betere geholpen dan met automatiseren van processen, vinden Van Kester en Ouwerling. Elk jaar wordt ook geld gestopt in de bouw of ondersteuning van een school in Sri Lanka.
Met het land hebben de partners een binding, veel meer dan met India wat voornamelijk bekend staat als het land van de kokos. „In Sri Lanka zijn betere afspraken te maken qua huisvesting en werkomstandigheden van het personeel dan in India. Minder kans op corruptie en de verzekering dat er geen kinderarbeid plaatsvindt”, aldus Van Kester.
Lees vrijdag 18 januari een uitgebreide bedrijfsreportage over Kokoplant is het Vakblad voor de Bloemisterij