Expediteurs hebben steeds meer moeite betaalbare luchtvrachtruimte te vinden om snijbloemen vanuit Afrika en Zuid-Amerika naar Europa te vliegen. Luchtvrachtvervoerders kiezen steeds vaker voor andere producten dan bloemen. Het gaat daarbij om producten waarop door carriers meer marge te behalen valt omdat deze in het vliegtuig minder volume innemen en/of meer waarde hebben dan bloemen. Dat blijkt uit gesprekken met enkele expediteurs op de IFTF in Vijfhuizen.
Zo ziet een woordvoerder van Rhenus Logistics dat luchtvaartmaatschappijen de laatste jaren de voorkeur geven aan verse vis en farmaceutische producten boven het vervoer van snijbloemen. „Binnen de categorie bederfelijke goederen is het bij vis van nog groter belang dat het zo snel mogelijk vervoerd wordt. De belangen en risico’s zijn groot en daarvoor wordt ook betaald. Ook op het vervoer van farmaceutische producten zitten veel hogere marges dan op bloemen.”
Als het om vervoer van bederfelijke agrarische producten gaat, hebben luchtvrachtvervoerders op bloemen altijd al de laagste marges behaald, vertelt een woordvoerder van Fairways Logistics. „De concurrentie met andere producten is de laatste jaren echter fors toegenomen. Daarnaast vliegen er steeds minder full freighters die met bloemen zijn vol te laden. Steeds vaker moeten bloemen mee met passagiersvliegtuigen, maar in de belly van die toestellen kun je aanzienlijk minder vracht laden.”
KLM Cargo
Air France KLM Martinair Cargo (AFKLMP) focust zich sinds 2015, toen de carrier zijn luchtvrachtdivisie ingrijpend begon te herstructureren, op het vervoer van drie hoog-segment producten, zo zei CEO Pieter Elbers eerder deze week tijdens het International Floriculture Forum in Vijfhuizen. Daarbij gaat het allereerst om e-commerce pakketten, gevolgd door farmaceutische producten en als laatste om versproducten (fruit, groenten, vis en bloemen). „Zo’n 30% van onze versproducten bestaat uit bloemen. Bloemen maken voor 10% deel uit van ons totale volume aan luchtvracht. Eén op de tien kilo aan luchtvracht bestaat dus uit bloemen”, aldus Elbers.
Onder de aanwezige telers en andere sierteeltpartijen in de zaal leidde dat tijdens het forum tot bezorgde reacties. Men vreest dat ook bij KLM de focus meer en meer op andere producten dan bloemen komt te liggen omdat daar hogere marges op zijn te verdienen.