Jumbo heeft deze week zijn eerste volledig elektrische vrachtwagen ingezet voor zijn winkeldistributie. De supermarktketen treedt daarmee in de voetsporen van concurrenten Lidl en Albert Heijn die respectievelijk in 2015 en 2017 e-trucks in gebruik namen.
De elektrische truck van Jumbo, ontwikkeld door DAF en VDL, wordt de komende tijd in de praktijk getest. Tijdens deze veldproeven worden data verzameld waarmee de truck verder kan worden ontwikkeld. Daarna zal Jumbo de verdere inzet bepalen van de elektrische vrachtwagens voor de winkeldistributie. De e-truck zal als trekker-trailercombinatie worden ingezet voor binnenstedelijke distributie met een totaalgewicht tot 40 ton.
De DAF CF Electric VDL-E-Power, die over een actieradius van ongeveer 100 km beschikt, kan zonder uitstoot van schadelijke stoffen en met minimale geluidsoverlast supermarkten bevoorraden in een straal van 50 km rond het distributiecentrum. Om de vrachtwagen op te laden, beschikt het distributiecentrum van Jumbo in Veghel over een laadstation. Het overschot aan energie afkomstig van de zonnepanelen op panden van Jumbo zal worden aangewend voor het opladen van de e-truck.
Anderhalf uur laden
De e-truck van Jumbo heeft een elektrische motor met een vermogen van 210 kW en 2.000 Nm koppel. De motor wordt van elektriciteit voorzien middels een batterijpakket met een bruto capaciteit van 170 kWh. Op één batterijlading kan ongeveer 100 km worden gereden, voldoende voor de dagelijkse distributie van buiten de stad de stad in. Het tussentijds snelladen van de batterij gebeurt binnen 30 minuten. Een volledige oplaadbeurt duurt slechts 1,5 uur.
Nog geen seriematige productie
In Nederland lopen er sinds 2010 projecten in Amsterdam, Utrecht, Groningen, Rotterdam en Nijmegen met volledig elektrisch aangedreven vrachtwagens. Het gaat om kleine aantallen die nog niet seriematig geproduceerd worden. „De transportsector staat aan de vooravond van een grote transitie. Het ziet er naar uit dat voor distributie in stedelijke gebieden elektrische trucks binnen afzienbare tijd de norm worden”, stelt Harry Wolters, president van DAF Trucks.