De laatste weken zwelt de kritiek op de veranderingen bij Royal FloraHolland aan. Leden en klanten roeren zich. Niet iedereen kan zich vinden in de veranderingen die bij de veiling plaatsvinden. „Het is niet altijd even gemakkelijk”, reageert algemeen directeur Steven van Schilfgaarde. „Het ergste dat je kan overkomen is stilstaan. Het wordt alleen maar ingewikkelder als je niet beweegt”.
RFH schaakt op meerdere schaakborden tegelijk en schuift daarbij niet simpelweg wat pionnetjes een vakje naar voren. De veranderingen zijn rigoureus, disruptief wellicht. Het zijn veranderingen die volgens RFH noodzakelijk zijn. Stilstaan is geen optie, want de wereld om de veiling heen verandert ook. Klanten consolideren. En dan zijn er belangrijke ontwikkelingen als de toenemende digitalisering en het groeiende belang van duurzaamheid.
Het digitale platform Floriday, de oprichting van Floriway, verplichte certificering, fulfilment en landelijk veilen zetten de sierteelt en daarmee de werkwijze voor veel kwekers en handelaren op de kop. Voor sommigen kunnen de veranderingen niet snel genoeg gaan, anderen kunnen zich niet vinden in (delen van) de strategie van de veiling.
Communistische staat
Een greep uit de kritieken: RFH is op te veel terreinen actief, Floriday is een gedrocht, RFH geeft geld uit aan megalomane projecten als Floriway, RFH vertoont monopolistisch gedrag, de veiling heeft meer oog voor groot dan voor klein, RFH wil grip op de hele keten, partijen kunnen niet meer om de veiling heen en RFH lijkt wel een communistische staat.
Van Schilfgaarde zegt begrip te hebben voor de zorgen en dat de veranderingen die doorgevoerd worden niet altijd even makkelijk zijn. „Dat geldt niet alleen voor leden, ook voor kopers en vervoerders en onszelf. Maar je moet je wel realiseren dat twee, drie jaar geleden de kritiek van veel leden was dat de veranderingen te langzaam gingen. En nu hebben we ook te maken met leden die vinden dat het te snel gaat.” (..)
Lees hier het volledige interview met Steven van Schilfgaarde in het digitale magazine van de Bloemisterij.