Hoek van Holland verwacht na een harde brexit kilometerslange files op de toegangswegen (N221, N220 en N223) tot de veerdiensten richting Engeland. Dat heeft ook gevolgen voor de bereikbaarheid van het Westland, zo waarschuwen lokale bestuurders en bedrijven vandaag in het Financieele Dagblad (FD).
Als er geen brexitdeal komt tussen het Verenigd Koninkrijk (VK) en de EU keren de douanecontroles op 29 maart terug. „We houden ons hart vast”, zegt Kees van den Burg, bestuurslid van de plaatselijke ondernemersvereniging in de krant. Op de ferryterminals, die nu gewend zijn aan onbelemmerd goederenverkeer, kunnen daardoor volgens hem grote vertragingen ontstaan, met lange rijen vrachtwagens als gevolg.
„In april en mei komt het toerisme weer op gang, dus zal de drukte toenemen. Als dan het vrachtverkeer vaststaat, worden de problemen nog groter”, aldus Peter Stok van Lokaal Hoek van Holland.
Ook veerdienst Stena Line maakt zich zorgen. Gemiddeld verwerkt de terminal van de Zweedse rederij in Hoek van Holland 1.100 vrachtwagens per dag. De terminal is volgens het FD gericht op een snelle doorvoer. Juist die snelheid is de kracht, want de bedrijven die bloemen, planten en groente exporteren naar het VK, melden vaak op het laatste moment nog lading aan. „Per minuut kunnen we nu vijf vrachtwagens afhandelen”, aldus operations manager Marcel van der Vlugt. „Het gaat nu gladjes, dat moeten we behouden.”
Geen uitbreidingsruimte
Op de terminal is volgens Van der Vlugt geen ruimte voor uitbreiding zodat vrachtwagens bij oponthoud door de douanecontroles kunnen parkeren. „We zitten ingeklemd tussen het spoor en de Nieuwe Waterweg.” Toch moet er een gebouw voor de douane komen. „En er komt een grote vrachtwagenscan. Daarvoor is een oppervlakte van 30 bij 60 m nodig, vanwege de straling.”
Douanedocumentatie moet in orde zijn
Om bij een harde brexit vertraging tijdens de douanecontroles te voorkomen, moet de douanedocumentatie straks honderd procent in orde zijn, waarschuwt Van der Vlugt in de krant. „Zelfs als dat bij één lading niet goed zit, krijgen we al grote problemen.” Daarom is het volgens hem cruciaal dat alle verladers en vervoerders mee gaan doen aan het digitale havensysteem Portbase en alle douane- en andere formaliteiten van tevoren regelen. Helemaal gerust is hij er niet op. „Hoe bereik je Poolse, Duitse en Oostenrijkse ladingbelanghebbenden en vervoerders?”