Harry Kloppenburg (61), directielid en mede-aandeelhouder van Dümmen Orange, is 15 juli onverwacht overleden. Hij speelde als commercieel directeur en marketeer een belangrijke rol in de groei van het bedrijf en was wereldwijd actief in de sierteeltsector.
Harry Kloppenburg begon in 1993 zijn loopbaan bij Fides als vertegenwoordiger, werd in de jaren negentig commercieel directeur en in 2008 algemeen directeur. Het bedrijf groeide uit tot wat nu Dümmen Orange is. De veredelaar/vermeerderaar omschrijft Kloppenburg als een baanbrekende zakenman die op zoek was naar nieuwe wegen en innovaties op het gebied van de sierteelt. Een van zijn bekendste wapenfeiten, al in de periode bij Fides, was de introductie van het merk Calandiva in 2002 voor dubbelbloemige kalanchoe. (Hieronder een fragment van een vakbladartikel uit 2004)
Reis
Kloppenburg begeleidde al in de Fides-periode diverse fusies en samenwerkingen met veredelaars. In de jaren negentig werd het bedrijf onderdeel van de Japanse bierbrouwer Kirin. Nieuwe investeerders (en bedrijfsnamen) volgden en in 2010 was de oprichting van Dümmen Orange. Kloppenburg begon toen, zoals de veredelaar/vermeerderaa het omschrijft in zijn in memoriam, aan een reis om de veredeling en levering van de wereldwijde top 10 van sierteeltgewassen te integreren in één bedrijf. „Hierdoor kregen klanten een portfolio van producten die het modieuze karakter van de industrie zouden dienen. Dit heeft met succes geleid tot de oprichting van Dümmen Orange als een wereldleider in de sierteelt.”
Sinds de aanstelling van Hugo Noordhoek als nieuwe CEO per 1 januari 2020 was Kloppenburg fulltime ambassadeur voor Dümmen Orange.
Familiecultuur
Harry Kloppenburg’s persoonlijkheid droeg bij aan de familiecultuur van het bedrijf, waar hij sinds de oprichting in 2010 een aandeel in nam. Hij was open, geïnteresseerd en benaderbaar. Ook niet wars van een beetje ‘prikken’, bijvoorbeeld door tegen een zaal vol broeiers te zeggen dat zij marges laten liggen. Dat was in 2018 toen hij op een tulpendag gastspreker was. „Ik begrijp dat een op de vijf tulpen momenteel de gele Strong Gold is. Is dat omdat de markt dat vraagt, nu in de aanloop naar de kerst?” en „Jullie dragen een percentage van jullie omzet af voor promotie van tulp. Dus als de omzet daalt, gaat jullie promotiebudget omlaag?”
Passie
De kinderen en kleinkinderen van Kloppenburg stonden centraal in zijn privéleven. Diezelfde passie toonde hij volgens Dümmen Orange in zijn coaching en training van medewerkers. Terwijl het bedrijf groeide qua klanten en producten, was Kloppenburg toegewijd en zorgde ervoor dat de stem van de klant in alle vergaderingen werd gehoord. Passie en continue verbetering gecombineerd met grenzeloze oplossingen omschrijven zijn houding en gedrevenheid het beste, aldus Dümmen Orange.
„Harry Kloppenburg wordt herinnerd voor zijn bijdragen aan de professionalisering van de wereldwijde sierteeltsector en velen van ons zullen nooit vergeten hoe hij ons heeft gestimuleerd om geweldige oplossingen en nieuwe concepten naar voren te brengen voor zowel bestaande als nieuwe klanten.”