Gaat slimme container zeetransport bloemen boost geven?

    Wie deze week toevallig in München was, kon daar tijdens de beurs Transport Logistic 2019 de ’Container 42’ bewonderen. Dat is een slimme container die met allerlei sensoren en communicatietechnologie is uitgerust. Tijdens de reis op containerschip, trein of truck worden zo temperatuur, vochtigheid, positie, geluid, luchtvervuiling, helling en vibratie gemeten. Bovendien is de container voorzien van zonnepanelen. Gaat deze slimme container een boost geven aan het vervoer van bloemen over zee?

    Die vraag legde Bloemisterij ruim een jaar geleden voor aan Dutch Flower Group (DFG). Binnen dat bloemen- en plantenhandelsconcern zijn de exporteurs Intergreen, Green Connect, OZ Import en Holex actief met zeetransport. Vanuit concurrentieoverwegingen wilden de bedrijven toen echter geen details loslaten over hun vorderingen met bloemenvervoer over zee.

    Een half jaar later stelde DFG-topman Marco van Zijverden, tijdens het International Floriculture Forum in november, te verwachten dat zeetransport over niet al te lange tijd een vlucht zal gaan nemen, zelfs zeetransport van rozen. Veel meer dan dat wilde hij daarover vanuit concurrentieoverwegingen echter niet kwijt.

    Lees verder onder de foto.

    Bij DFG-bedrijf Intergreen is Maarten Moerman, directeur Technisch Beleid, nauw betrokken bij zeetransportzendingen met bloemen vanuit Colombia en Kenia naar Europa. Vorige maand kreeg hij een koninklijke onderscheiding, onder meer voor zijn verdienste in het onderzoek naar zeetransport van bloemen. In een interview met Bloemisterij deze week wil ook hij geen details naar buiten brengen over het zeetransport bij DFG.

    Hooggespannen verwachtingen
    Wel vertelt Moerman dat het bij het vervoer van bloemen over zee niet alleen gaat over containers, ook al hangen deze vol met sensoren en communicatieapparatuur. Zeetransport vergt volgens hem ook aanpassingen van de organisatie bij kwekers en het opzetten van een koelketen. Dat zijn ketenbrede investeringen waarmee veel geld is gemoeid.

    Toch, Van Zijverden stelt dat zeetransport over niet al te lange tijd een vlucht zal gaan nemen. Jarenlang onderzoek en talloze proefzendingen beginnen bij DFG kennelijk hun vruchten af te werpen. Het is een ontwikkeling om als sector in de gaten te houden. Zeker als je je bedenkt dat er op sectorniveau momenteel geen onderzoek meer loopt naar zeetransport van bloemen.

    Slimme ’reefercontainers’
    Terug naar ’Container 42’. Deze slimme container vertrok vorige maand vanuit de Rotterdamse haven voor een twee jaar durende ’dataverzamelreis’ om de wereld. Maar liefst dertien bedrijven, zowel uit de tech- als de scheepvaartsector, werken in dit project samen. En er gebeurt meer in de ’containerwereld‘. Zo maakte de Duitse rederij Hapag-Lloyd deze week bekend honderdduizend koelcontainers te gaan uitrusten met apparatuur die de locatie en temperatuur real time volgt. Ook slaat de apparatuur alarm zodra de stroom van deze slimme ’reefercontainers’ onverhoopt mocht uitvallen.

    Lees verder onder de video.

    Zeecontainers gaan dus in hoog tempo meer data leveren. Ook in de sierteelt biedt dat kansen. Uit de door containers ’geproduceerde’ data valt volgens Eelke Westra namelijk nog veel te halen. Bij Wageningen Food & Biobased Research leidde hij de afgelopen jaren enkele onderzoeken naar zeetransport van bloemen. „In het project GreenCHAINge sierteelt is al bijvoorbeeld een temperatuursom-model ontwikkeld waarmee je op basis van temperatuur en tijd (data die gelogd worden door een koelcontainer) het resterende vaasleven kunt voorspellen”, aldus Westra.

    Lees het volledige interview met Maarten Moerman van Intergreen in nummer 23 van Bloemisterij.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties