Fiori Bloemen en Passie Flora Salland behalen duurzaamheidscertificaat

    Fiori Bloemen in Leiden en Passie Flora Salland, met winkels in Raalte en Lemelerveld, kregen beide onlangs het certificaat Barometer Duurzame Bloemist uitgereikt. Petri Rijsdijk van Fiori behaalde de zilveren en Passie Flora Salland de bronzen status.

    Petri Rijsdijk van Fiori Bloemen in Leiden was altijd al bezig met duurzamer ondernemen, maar is blij dat het nu eindelijk zwart op wit staat. ‘Ik lette altijd al op welke bloemen en planten ik inkocht en ook afval scheiden was al iets vanzelfsprekends, maar nu heb ik in de zaak ook volledig LED-verlichting, en ik zit bij Greenchoice.’

    Het behalen van het certificaat is een stok achter de deur geweest voor de bloemiste, die is aangesloten bij bloemistencollectief FloraNL. ‘Het is een eis van de organisatie dat je de duurzame certificering haalt, en dan ben je op een gegeven moment aan de beurt.’ Zij vindt de samenwerking met de aangesloten collega’s een meerwaarde bieden. Zij is ook aangesloten bij de Duurzame Bloemisten Groep om zo aanspraak te kunnen maken op bloemwerk voor duurzame aanbestedingen.

    Petri benadrukt ook het sociale aspect binnen de certificering belangrijk te vinden. ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen gaat ook over waardering naar je personeel toe. Ik ben heel dankbaar dat ze er zijn en dat laat ik dan ook blijken.’

    Betrokken bij de maatschappij

    Hans Hogeman van Passie Flora Salland heeft winkels in Raalte en Lemelerveld. Ook hij is blij met zijn certificering. ‘Ik ben een natuurmens en erg betrokken bij de maatschappij. Dit certificaat bevestigt dat ik op de goede weg ben. We zijn ook al bezig met vervolgstappen om onze zaak nog verder te verduurzamen.’ Hij heeft geïnvesteerd in LED-verlichting, gebruikt eerlijke bloemenvoeding en heeft draagtasjes van maïszetmeel in plaats van plastic. Bovendien koopt hij een percentage bloemen en planten in met de keurmerken MPS-A, EKO/Biologisch en Fair Trade/Max Havelaar.

    De bloemist vindt het belangrijk dat de consument ook het maatschappelijk verantwoord ondernemen erkent. ‘’De kunst is om dit te blijven vertellen, want klanten waarderen onze inspanningen zeker.’

    Bron: FloraNL | Foto’s: Bloem&Blad/Inga Powilleit en FloraNL

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    1 Reactie
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    berend
    berend
    6 jaren geleden

    petri kan ook wel een cursus , ROMMEL opruimen gebruiken wat een bende is het in dat binderijtje pfffffffffffffffffff zou zo niet kunnen en willen werken !!!!!!!!