Vorig jaar leed het bedrijfsleven €1,3 miljard schade doordat vrachtauto’s door files vaststonden of moesten omrijden. Dat is 3% meer dan in 2016 en daarmee het hoogst sinds vóór de economische crisis. De brancheorganisaties voor wegtransport en logistieke verleners Transport en Logistiek Nederland (TLN) en evofenedex luiden daarom de noodklok. Ze vragen het Rijk versneld de grootste knelpunten op de Nederlandse wegen aan te pakken.
De schade treft niet alleen transportbedrijven en bedrijven die hun eigen goederen vervoeren over de weg, maar ook de opdrachtgevers van transportbedrijven. „Door vertragingen liggen producten bijvoorbeeld te laat in de winkel. Deze indirecte kosten kunnen leiden tot een stijging van de economische schade tot wel 30%”, stelt Joost Sitskoorn, adjunct-directeur van evofenedex.
File top 20
In de file top 20 van TLN en evofenedex staat de A4 tussen Burgerveen en het Prins Clausplein op nummer één, met €23,8 miljoen schade. Dat blijkt uit het onderzoek de ’Economische wegwijzer’, uitgevoerd door onderzoeksbureau Panteia, in opdracht van evofenedex en TLN. De belangenbehartigers dringen erop aan dit knelpunt, mede met het extra geld van het kabinet voor infrastructuur, snel op te lossen. Op dit traject is al ruimte voor een extra rijstrook, maar die kan nog niet worden benut door budgettaire en procedurele problemen.
A15 Ridderkerk-Gorinchem
Voor andere trajecten zijn al plannen, maar is de overheid nog niet begonnen met werken aan de weg. Bijvoorbeeld op de A15, tussen Ridderkerk en Gorinchem. De overheid pakt nummer twee uit de file top 20 aan, maar pas in 2025 gaat de eerste schop de grond in. Dat moet sneller, vinden de ondernemersorganisaties.
A50 Ewijk-Paalgraven
In andere gevallen zijn er nog geen plannen om de weg aan te pakken, maar is dat wel nodig. Bijvoorbeeld op de A50, tussen Ewijk en Paalgraven. Daar liggen nu twee rijstroken in beide richtingen en dat zouden er drie moeten worden. evofenedex en TLN zien dan ook graag dat het Rijk plannen maakt voor dit traject.