Komend winterseizoen is de kans groot dat er meer vrachtvluchten met onder andere importbloemen uit Afrika en Zuid-Amerika via Schiphol kunnen plaatsvinden. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) heeft groen licht gegeven voor de verdeling van ’slots’ – start- en landingstijden – via de zogeheten Schiphol Local Rule 2. Dat blijkt uit een brief die zij deze week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Luchtvrachtvervoerders zijn gematigd positief over het besluit.
De nieuwe regels treden per 31 augustus 2019 in werking en zullen na een jaar geëvalueerd worden.
De Local Rule 2 regelt dat niet-gevlogen slots in een seizoen – door bijvoorbeeld slecht weer of vanwege operationele redenen – opnieuw worden uitgegeven. Daarbij komt 25% van de slots specifiek beschikbaar voor vrachtvliegtuigen. Daarnaast krijgen luchtvaartmaatschappijen met deze Local Rule 2 ruimere mogelijkheden om hun schema’s aan te passen zonder daarmee hun historische rechten op slots te verliezen.
Vrachtvluchten zitten sinds de zomer van 2017 in de verdrukking, toen Schiphol het maximum van 500.000 vliegbewegingen bereikte. Daardoor trad er striktere regelgeving in werking. Die maakte het voor vrachtvluchten moeilijker om historische rechten op slots te behouden. Sommige luchtvrachtvervoerders hevelden het afgelopen jaar daardoor een deel van hun vluchten over naar Luik, Brussel en Maastricht.
’Positief signaal’
Luchtvrachtkoepel Air Cargo Nederland (ACN) is gematigd positief over de nieuwe regels. „Deze local rule is niet dé oplossing voor het tekort aan slots voor onder andere vrachtvliegtuigen op Schiphol. De vraag is nog steeds groter dan het aanbod. Maar de minister en de slotcoördinator geven hiermee wel een positief signaal af aan de luchtvrachtsector die vraagt om duidelijkheid”, aldus managing director Maarten van As.
’Season slot pool’
Het vernieuwde lokale richtsnoer maakt het voor vervoerders van luchtvracht makkelijker om historisch opgebouwde rechten op slots te behouden. Ook komt er een zogeheten season slot pool met daarin niet-gevlogen slots. Deze slots zijn in eerste instantie bedoeld voor het opvangen van incidentele en niet voorziene operationele gevallen. Dat zijn bijvoorbeeld situaties waarin een vliegtuig vanwege technische problemen niet kan vertrekken en een nieuw slot nodig heeft. Resteren er nog slots in deze pool, dan gaan 25% daarvan op ad hoc basis naar luchtvracht.