Het enthousiasme van kwekers en handelaren voor het werken in Floriday is beperkt. Bovendien is het volledig verdwijnen van een fysieke klok voor velen onbespreekbaar. Dat is de uitkomst van een enquête die vakvereniging Flora Futura hield. 860 kwekers, handelaren en overige betrokkenen vulden de enquête in.
Bijna de helft van de respondenten (48,6%) ziet in het huidige beeldveilen een bedreiging voor hun eigen bedrijfsvoering. Dat geldt nog meer voor de handelaren (54,7%) Slechts 12% van alle bedrijven gaat met plezier rechtstreeks werken in het nieuwe platform Floriday. Zeker handelaren zijn met 44,8% niet enthousiast. De stappen die Royal FloraHolland zet richting digitalisering vindt 44,3% onvoldoende doordacht. 45,7% vindt het te snel gaan en dat er geen weg terug is.
Fysieke klok
De enquête, die werd ingevuld door 558 kwekers, 249 handelsbedrijven en 69 overige bedrijven, laat zien dat veel bedrijven zich niet prettig voelen bij de ontwikkelingen bij Royal FloraHolland. Veel bedrijven geven aan niet tegen digitalisering te zijn, maar wel zoals deze door de veiling wordt geïmplementeerd.
In het bijzonder is het volledig verdwijnen van een fysieke klok voor velen onbespreekbaar. Bijna 80% van de kwekers en de handelaren wil een fysieke klok. De fysieke klok willen ze in combinatie met landelijk veilen of vergelijkbaar met de huidige situatie. Dat willen ze niet alleen voor niche producten. Ook voor bijvoorbeeld nieuwe producten, seizoensproducten, exclusieve producten, producten van topkwaliteit, producten met hoge emotionele waarde en buiten geteelde producten.
Omslachtig
Op de vraag wie er rechtstreeks gaat werken in Floriday bleek uit de vaak felle reacties dat het enthousiasme beperkt is. ‘Digitaliseren doe je omdat het makkelijker, goedkoper of inzichtelijker wordt, dat is met Floriday niet het geval’. Zeker handelaren geven aan het platform omslachtig, duur en niet flexibel te vinden. Er zitten nog te veel fouten in of manco’s aan. Een deel (44,8%) zegt echter geen keus te hebben. Dat geldt ook voor veel kwekers (36,7%), maar daar staat gebruik van het eigen software pakket op de eerste plaats (40,7%).
Het kritische oordeel over de digitalisering van Royal FloraHolland hangt deels samen met de opmerkingen over de communicatie van de veiling. Slechts 11,1% geeft aan tevreden te zijn, 29,2% is tevreden maar ziet nog wel enkele verbeterpunten. 59,7% is ontevreden met de wijze van communiceren van Royal FloraHolland.
In gesprek
Veel gemaakte opmerkingen door zowel kwekers als handelsbedrijven zijn: ‘alles is al besloten’, ‘er wordt niet geluisterd naar suggesties’. ‘vragen die worden gesteld worden niet beantwoord’, ‘je kan nergens terecht met je vragen’, ‘je ziet niemand of hoort niemand’. Veel mensen die positief zijn over de communicatie geven aan een vast aanspreekpunt of accountmanager te hebben.
Vakvereniging Flora Futura kan zich al langer niet vinden in de koers van RFH om landelijk te gaan veilen op de drie exportvestigingen. Daar lees je hier meer over. Ze wil in gesprek met Royal FloraHolland om de resultaten van de enquête toe te lichten.
Michel van Schie, woordvoerder van Royal FloraHolland geeft aan dat het nog te vroeg is om te reageren op de enquête. „We hebben er vanmorgen kennis van genomen. Op korte termijn staat er een afspraak gepland met Flora Futura. Daarin willen we kijken of er zaken of ideeën inzitten, op basis waarvan we de veranderingen verder kunnen aanscherpen. We hebben sowieso de afgelopen periode veel contact gehad met Flora Futura. We gaan graag het gesprek aan.”
Lees hier meer over de plannen van RFH voor het landelijk veilen.