In 2020 zullen grote retailers in Duitsland het consumentenlabel GGN volledig implementeren. Die voorspelling doet commercieel directeur Eva Dahlqvist van handelsbedrijf Van Dijk Flora.
Van Dijk Flora belevert retailers als Lidl, Biedronka en Profi. „Zij leggen de lat ieder jaar een stukje hoger. Zo werken ze gewoon”, zei commercieel directeur Eva Dahlqvist onlangs tijdens de Vaktentoonstelling Tulp in Zwaagdijk. Ze vertelde niet alleen over de toenemende eisen rond lengte, gewicht, rijpheid en gezondheid van tulpen. Nieuws voor velen was dat grote retailers in Duitsland in 2020 het consumentenlabel GGN volledig gaan implementeren. „Voor GGN heb je GLOBALG.A.P, hun risicoanalyse op sociale bedrijfsaspecten (GRASP), en een stuk informatie over je bedrijf nodig. Heel ingewikkeld is het niet. Diverse teeltbedrijven werken al met GLOBALG.A.P. en GRASP”, aldus Dahlqvist..
Initiatief van GLOBALG.A.P
Het consumentenlabel GGN is een initiatief van GLOBALG.A.P. en die organisatie is er ook eigenaar van. Wil je GGN gebruiken, dan moet je via hun website registreren en een licentie overeenkomst sluiten.
Telers die het consumentenlabel GGN willen voeren, moeten uiterlijk 1 januari 2020 GLOBALG.A.P / MPS-GAP (of een ander gebenchmarkt schema) in combinatie met GRASP (of een geaccepteerd sociaal alternatief) hebben.
Navraag bij MPS leert dat ook MPS-GAP volstaat bij de aanvraag voor het consumentenlabel GGN. Kwekers kunnen ook de sociale toevoeging GRASP bij MPS behalen en onderbrengen. Telers die al MPS-SQ gecertificeerd zijn, dekken bijna alle punten van de GRASP-risicoanalyse af. Aanvulling (en ‘goedkeuring’) is nodig op de drie punten Werknemersrepresentatie, Klachtenprocedure en de Eigen verklaring over ‘good social practices en mensenrechten.
Vijftien siertelers op site GGN
Op dit moment heeft de site van GGN onder de button ‘our farmers’ vijftien siertelers die iets vertellen over hun bedrijf. Naast dertien telers uit Duitsland zijn dat de Deense potrozenbedrijf Rosa Danica, rozenkwekerij Sher Ethiopia en gerberakwekerij LG Flowers van de familie Lansbergen.
De Duitse supermarktketens Aldi en Lidl gaan GGN sowieso gebruiken in 2020. Geluiden in dezelfde richting komen van ketens als Norma, Rewe, Kaufland, Netto en Edeka.