BVB Substrates fuseert met Kekkilä, dochterbedrijf van het Finse Vapo. Samen vormen ze volgens eigen zeggen de meest toonaangevende en veelzijdige Europese substraatproducent voor de professionele en consumentenmarkt.
CEO Peter Jan Kuiper van BVB Substrates is verheugd over de fusie: ‘Stabiel, voldoende grondstofreserves… Vapo is een droompartner met wie we onze ambitie kunnen realiseren: duurzame oplossingen ontwikkelen voor onze klanten. De fusie geeft de productiecapaciteit die nodig is om de wereldmarkten te blijven bedienen.’
Met de fusie ontstaat een bedrijf dat grondstoffen, kennis en resources in huis heeft. BVB en Vapo kennen elkaar al 50 jaar en samen ontwikkelden ze al innovatieve technologieën en producten.
Dagelijkse praktijk verandert niet
De fusie zorgt voor een stevige concurrentiepositie en baanzekerheid voor de medewerkers van BVB Substrates en Kekkilä. Omdat organisatieonderdelen elkaar aanvullen en versterken zijn er geen ontslagen als gevolg van de fusie. In de dagelijkse praktijk zullen werknemers weinig merken van de fusie; locaties, directies, bedrijfsnamen blijven gelijk. Ook de merken Kekkilä en BVB blijven bestaan.
De strategische focus van de Kekkilä-BVB komt te liggen op het ontwikkelen van duurzame innovatieve oplossingen voor die inspelen op de groeiende mondiale vraag naar schoon, lokaal geproduceerd voedsel en aantrekkelijke en aangename leefomgevingen.
Kengetallen
Op de site van moederbedrijf Vapo, ondermeer actief in substraten en energie, vinden we enkele kengetallen van het nieuwe bedrijf Kekkilä-BVB, dat formeel 1 januari 2019 van start gaat:
- Hoofdkantoor in Vantaa, Finland.
- Vapo bezit 70% van het bedrijf en de beleggingsmaatschappij van de familie Van Buuren heeft 30% van de aandelen.
- De pro forma netto-omzet zal €240 miljoen bedragen, daarvan komt 48% uit de markt voor professionele kwekers, 39% is uit producten voor hobby- en landschapsarchitectuur en13% van de netto-omzet komt uit overige materialen, dierverzorging en recycling.
- Ongeveer 500 medewerkers.
- Zo’n 37% van de omzet komt uit activiteiten in Scandinavische landen, 27% komt uit Nederland en 18% uit Midden- en Oost-Europa. De rest (18%) komt uit export naar Azië, Afrika en Noord- als Zuid-Amerika.