Luchthaven Schiphol is nu nog dé hub voor het invliegen van snijbloemen uit Kenia. Maar voor hoe lang? De luchthaven zit aan zijn taks als het om het aantal toegewezen starts en landingen gaat. Luchtvrachtvervoerders lijken uit te wijken naar alternatieve vliegvelden, zoals dat van Maastricht en Luik. Bij de Nederlandse overheid lijkt een heldere strategie hieromtrent te ontbreken, concludeert consultancybureau Hortiwise in de ’Study Airfreight Kenia’, een onlangs verschenen onderzoek, uitgevoerd in opdracht van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl).
Lees meer over de ’Study Airfreight Kenia’ in de Bloemisterij nummer 41 die deze week uitkomt.
Vliegvelden zoals Maastricht Aachen Airport, Liège Airport en Brussels Airport staan te trappelen om de rol van Schiphol als bloemenhub over te nemen. Sommige vrachtvervoerders hebben volgens het rapport al een voorkeur voor Maastricht omdat dit vliegveld veel minder beperkingen kent dan Schiphol als het gaat om het aantal starts en landingen. Ook zou het vliegveld voor hen goedkoper zijn.
Meer vrachtwagens
Voor de bloemenexport vanuit Kenia heeft de keuze voor een alternatieve luchthaven grote gevolgen. Zo moeten bloemen dan vanuit bijvoorbeeld Maastricht naar de veiling ’getruckt’ worden. Bloementransporteurs zullen meer vrachtwagens moeten aanschaffen. Nu doen zij hun bloementransport vanaf Schiphol namelijk in de ochtend en het vervoer vanaf de veiling in de middag. Het vervoer vanuit bijvoorbeeld Maastricht duurt veel langer dan vanuit Schiphol, waardoor meer trucks nodig zullen zijn om alle transporten te kunnen uitvoeren.
Nadelen alternatieve luchthavens
Daarnaast kleven aan alternatieve luchthavens zoals Maastricht ook nadelen. Zo ontbreken er gekoelde opslagruimten en zijn er geen faciliteiten om luchtvrachtpallets op te splitsen in kleinere ladingen die over de weg verder vervoerd kunnen worden. Daarnaast hebben met name Luik en Brussel slechts beperkt ruimte voor het opvangen van extra vrachtvluchten.
Positie Schiphol is nog sterk
Ondanks de beperkingen die Schiphol kent, biedt de nationale luchthaven volgens het rapport nog steeds een aantal sterke punten voor de bloemenexport vanuit Kenia. Zo beschikt Schiphol, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Heathrow, over faciliteiten om vracht in passagiersvliegtuigen te laden en verlopen de formaliteiten van de douane en Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) heel vlot doordat de diensten goed uitgerust en gespecialiseerd zijn in de controles van bloemen. Zendingen doen er daardoor zo’n drie uur over om door de douane en fytosanitaire inspecties te komen, hoewel er de laatste tijd ook geluiden zijn dat het vier tot vijf uur duurt.
Bij de Nederlandse overheid lijkt volgens het rapport echter een heldere strategie te ontbreken als het gaat om de vraag of Schiphol dé bloemenhub moet blijven of dat alternatieve luchthavens zoals Maastricht en Luik moeten uitgroeien tot belangrijkste hub voor bloemen uit Kenia. Ook is niet duidelijk hoe een leidende bloemenhub er in de toekomst volgens de overheid moet uitzien en welke infrastructuur en faciliteiten daarvoor ontwikkeld moeten worden.