Het vrachtverkeer dat stil stond aan de Engelse zijde van het Kanaal, kan Frankrijk weer in. De Franse en Britse autoriteiten zijn dinsdagavond 22 december laat overeengekomen dat het vrachtverkeer weer hervat kan worden, mits chauffeurs een negatieve coronatest, die niet ouder is dan 72 uur, kunnen laten zien, aldus de IRU, de wereldorganisatie voor vrachtvervoer.
Een negatieve testverklaring is alleen noodzakelijk als je via Dover of Folkestone naar Frankrijk reist. Chauffeurs die via Britse havens met de ferry naar Nederlandse havens varen, hebben geen negatieve testverklaring nodig. De Britten maken sneltesten beschikbaar zodat er binnen 30 minuten een uitslag is. Indien een chauffeur een positieve testuitslag heeft, is een tiendaagse quarantaine verplicht. De Britse autoriteiten bieden daarvoor accommodatie aan. De Franse autoriteiten zullen op hun beurt weer steekproeven doen bij verkeer dat richting het VK vertrekt vanaf Frans grondgebied.
Duidelijke, uniforme regels
TLN is opgelucht dat het vrachtverkeer weer wordt hervat. Het is echter een behoorlijke operatie om al het vrachtvervoer weer op gang te krijgen en de enorme achterstanden weg te werken. De spontane sluiting van de grenzen op 20 december heeft een enorme impact op het goederenvervoer. De Britse minister voor Transport verwacht dat het twee tot drie dagen duurt voordat het vrachtverkeer weer normaal rijdt. ‘Transport is en blijft onmisbaar voor de bevoorrading van onze winkels, apotheken en ziekenhuizen. En het vrachtverkeer moet zoveel mogelijk onbelemmerd door kunnen rijden. Natuurlijk heeft de volksgezondheid de hoogste prioriteit, maar het kan niet zo zijn dat landen uit het niets de grenzen sluiten voor het vrachtverkeer. Laten we alsjeblieft leren van onze lessen en bij eventuele nieuwe maatregelen ervoor zorgen dat regels duidelijk, uniform en werkbaar zijn’, zegt TLN-directeur Jan Boeve in een eerder statement.
Evaluatie
De overeenkomst wordt op 31 december geëvalueerd. Veel Europese landen hebben afgelopen zondagavond reisverboden ingesteld voor verkeer uit het VK. Op deze manier willen Europese regeringen voorkomen dat de zeer besmettelijke mutatie van het coronavirus snel om zich heen zou grijpen op het Europese continent.
Bij de grens van Dover staan meer dan duizend vrachtwagens vast. TLN schatte maandag dat er honderden Nederlandse chauffeurs gestrand zijn. Ook de export van bloemen en planten liep vertraging op.