Stichting Hyperloop Development Program (HDP) en de gemeente Westland gaan onderzoeken of er een pilot voor een hyperloop kan komen in de Randstad. Deze zou het begin moeten vormen van een Europees netwerk voor vracht. Een hyperloop is een techniek om personen en goederen te vervoeren door een afgesloten buis met lage druk. Doordat dit gebeurt met behulp van elektriciteit is er minder emissie van rookgassen en CO2. Voor dit onderzoek werkt HDP samen met de gemeente Westland, diverse Westlandse bedrijven en andere overheden en organisaties.
Idee van Elon Musk
In 2015 heeft Elon Musk, directeur van Space-X, een wedstrijd uitgeschreven om een hyperloop te ontwerpen. Deze wedstrijd werd gewonnen door vier studenten van TU Delft. De studenten hebben samen de stichting HPD opgericht, die inmiddels is uitgegroeid tot een bedrijf van vijftig mensen. Ze hebben een testfaciliteit in Delft, waar alles is getest zoals magneetzweven en baanwisselen, maar nog niet op hoge snelheid. Daarvoor wordt eind dit jaar in de provincie Groningen een testbaan gebouwd van 2,6 km lengte, op ware schaal voor goederenvervoer.
In theorie kan de hyperloop snelheden bereiken boven 1.000 km/u. „We zoeken echter naar de optimale snelheid: zo snel mogelijk, maar tegen een zo laag mogelijk energieverbruik”, zegt Juliette de la Rie, hoofd marketing en communicatie bij HDP. Als alles volgens plan loopt wordt de hyperloop in Groningen in de tweede helft van 2022 getest. „Daarna kunnen we hem commercieel in gebruik nemen. We zijn nu aan het onderzoeken of we een hyperloop kunnen aanleggen tussen het Westland en Amsterdam. Deze moet ook kunnen worden aangesloten op een Europees netwerk.”
Europees netwerk
Bij het onderzoek naar een hyperloop in de Randstad zijn veel partijen uit de tuinbouwsector betrokken (zie hier onder). Het zal dan ook voor een belangrijk deel gaan om het vervoer van verste producten uit het Westland. Het uiteindelijke doel is om een Europees netwerk van hyperloops aan te leggen, of eigenlijk twee: een voor personenvervoer en een voor goederen. Goederen hebben namelijk een kleinere buisdiameter nodig dan personen, en zo’n buis kan dus goedkoper worden aangelegd. Bovendien zullen de stations voor goederen en personen verschillen. „Daarom is het beter om deze netwerken te scheiden”, vertelt De la Rie. Begin 2020 hebben alle Europese landen besloten om de maatvoering en onderdelen van de hyperloop te standaardiseren.
De partijen die bij het onderzoek betrokken zijn: Agora Flores Holland, Air Cargo Netherlands, Amsterdam Airport Area, Amsterdam Logistics, APMT(Maersk), Baas, Berg Roses, ABC Logistics (Best Fresh), De Wintertuin, Dümmen Orange, Dutch Flower Group, Euro Pool System, evofenedex, gemeente Haarlemmermeer, gemeente Rotterdam, gemeente Westland, Greenport Duin- en Bollenstreek, The Greenery, GroentEnFruithuis, InnovationQuarter, Port of Amsterdam, PostNL, provincie Noord-Holland, provincie Zuid-Holland, SADC, Royal Schiphol Group, TLN.
Sneller en betrouwbaarder
De focus van het onderzoek ligt op de drukke goederencorridor tussen de regio’s Rotterdam en Amsterdam, waarvan ook de A4 onderdeel uitmaakt. Het verbinden van producenten, handelaren, afnemers en logistieke knooppunten op deze corridor met een hyperloop, biedt de potentie om transport met bestaande vervoersmiddelen drastisch te verminderen. Daarnaast kan de snelheid en betrouwbaarheid van levering aanzienlijk groter worden. Dit zou een flinke vermindering van onderhoudskosten aan de bestaande infrastructuur betekenen en files kunnen verminderen. Ook zou de luchtkwaliteit in de Randstad hierdoor sterk kunnen verbeteren en de uitstoot van broeikasgassen kunnen afnemen. Dat laatste kan voor de transportsector een grote stap zijn richting van de klimaatdoelen.