Een rechtszaak tussen W. Timmermans en Zn en de bloemenveiling Royal FloraHolland over hun overeenkomst betreffende BVO, Certi en Floratino-verpakking is onvermijdelijk. De advocaat van de Brabantse onderneming heeft bovendien bij Royal FloraHolland het verzoek neergelegd om de boeken van de bloemenveiling te controleren.
De controverse tussen voornoemde partijen draait uit op een rechtszaak. De getuigenverhoren van betrokkenen van de veiling hebben Frans Timmermans, directeur van W. Timmermans en Zn in Wijk en Aalburg, gesterkt in zijn gelijk. Hij wil niet langer zwijgen over de zaak. Het is nog niet duidelijk wanneer de rechtszaak plaatsvindt.
Boeken inzien
De advocaat van Timmermans heeft bovendien het verzoek bij de veiling neergelegd om duidelijkheid te krijgen over de kosten en opbrengsten van het meermalige Floratino-fust.
In 2012 sloten Timmermans en Royal FloraHolland een samenwerkingsovereenkomst. Partijen spraken af te stoppen met BVO, het consumentenmerk Certi op 50/50 basis verder uit te bouwen en het Floratino-verpakkingsmerk grootschaliger in de markt te zetten.
Na een artikel in Het Financieele Dagblad waarin John Zwaan – destijds verantwoordelijk voor business development bij Royal FloraHolland – uitspraken deed over Certi in september 2016 ontstond veel commotie bij Royal FloraHolland. Dit kwam met name doordat handelspartijen nadrukkelijk lieten weten dat ze niet wensten dat de veiling zich met een consumentenmerk inliet.
Andere strategie
Toenmalig CEO Lucas Vos probeerde Certi een aantal maanden later nog wel voor 95% in eigendom te verkrijgen. Na het vertrek van Vos wijzigde CEO Van Schilfgaarde de strategie en spande Royal FloraHolland zich niet meer in voor het merk Certi.
Volgens Timmermans doet de veiling te weinig om het meermalige verpakkingsmerk Floratino te promoten onder de partijen. Hij geeft verder aan dat hij de kwekers die lid waren van FloraHolland na de overeenkomst heeft overgeheveld van BVO naar afrekenen via de veiling. Dit was een van de voorwaarden van de overeenkomst.
Royal FloraHolland had afgelopen weken de kans om zelf getuigen te horen in de zaak, maar zag daar vanaf.
Je leest hier een artikel over de getuigenverhoren van Royal FloraHolland CEO Steven van Schilfgaarde, voormalig marketing manager Royal FloraHolland Marc Eijsackers en voormalig financieel directeur Erik Leeuwaarden.