Dolmans Landscaping heeft voor al haar vestigingen in Nederland het PSO 30+-certificaat behaald. In totaal heeft Dolmans ruim 250 mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. Toch ziet de groenvoorziener nog steeds dat gemeenten kiezen voor de laagste prijs en niet inzetten op sociaal ondernemen bij het wegzetten van opdrachten.
De inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vraagt van het bedrijf begeleiding en aansturing. Daarnaast levert het ook veel op, namelijk zeer gemotiveerde medewerkers. Peter Grobbee, directeur sociale bedrijven Dolmans Monsdal: „Ik begeef me regelmatig onder de medewerkers en word enorm blij van alle waardering die ze uitspreken voor hun werk en ons bedrijf. Mensen zijn vooral blij met de kans die ze geboden krijgen en de ontwikkeling die ze doormaken.”
Uitdaging
Toch merken bedrijven zoals Dolmans, die volledig inzetten op sociaal ondernemen, dat het meedingen met opdrachten bij gemeenten best een uitdaging is. Commercieel directeur Mart Hoppenbrouwers: „De financiële winst van sociaal ondernemen komt vooral ten goede aan de gemeente, doordat iemand uit de ‘kaartenbak’ gaat. Ondanks dit voordeel merken we dat gemeenten vaak nog niet inzetten op sociaal ondernemen, en bij het wegzetten van opdrachten gaan voor de laagste prijs.”
Volgens Hoppenbrouwers komt dit doordat ruimtelijke en sociale budgetten bij gemeenten los van elkaar staan. Als er onvoldoende werk is, belanden deze mensen echter weer in de uitkering. Hier is dan ook winst te behalen voor gemeenten. „Daarom gaan we proactief in gesprek met gemeentes om hen te attenderen op deze meerwaarde. Er zijn gelukkig steeds meer publieke en private organisaties die specifiek opdrachten in de markt zetten, waarbij gezocht wordt naar een contractpartner die in zeer hoge mate sociaal onderneemt. Daardoor ontstaan er ook nieuwe banen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.”