Ontwikkeling glasgroente enorme spiegel voor de sierteelt

    Het kan u niet ontgaan zijn. Het aantal bedrijven in de sierteeltketen neemt in een gestaag tempo af. Wist u dat jaarlijks 5 tot 7 % van de bedrijven stopt? Door de economische crisis hebben veel ondernemers hun pensioen uitgesteld.

    In combinatie met beperkte bedrijfsopvolging in onze sector zal dit percentage de komende jaren zeker verder toenemen. Nog een weetje: volgens CBS-cijfers heeft op dit moment ongeveer 80% van de 55 plussers geen opvolger in het bedrijf. De sierteelt is hier overigens niet uniek in, ook in de glasgroente zien we dit beeld.

    De verwachting is dat over 10 jaar 80 tot 85% van de glasgroentebehoefte in de Europese Retail door 10 grote bedrijven (of groepen van bedrijven) wordt geproduceerd. Het fusiegeweld naar bedrijven van meer dan 100 hectare tomaten of paprika’s is in het afgelopen jaar meerdere keren in het nieuws geweest en bevestigt dit beeld.

    Wanneer je je dan realiseert dat er vandaag de dag ruim 1.200 glasgroentebedrijven actief zijn, dan staan de glasgroente ondernemers voor enorme vraagstukken. Hoe nu verder? Ben ik in staat om in die top 10 of 20 te belanden? Alleen of met anderen? Of moet ik andere keuzes gaan maken?

    Is deze ontwikkeling in de glasgroente niet een enorme spiegel voor de sierteeltondernemers? Het aantal ondernemers zonder opvolger is fors. Het fusiegeweld naar bedrijven van meer dan 100 hectare tomaten of paprika is afgelopen jaar meerdere keren in het nieuws geweest. Geen rocketscience dus. Het is daarmee niet logisch dat het familiebedrijf altijd het bedrijfsmodel van de toekomst is.

    Sierteelt is hier namelijk zeker geen uitzondering op. Door de hele sierteeltketen zien we dezelfde bewegingen ontstaan. We hebben al diverse fusies en overnames in de veredeling, de teelt en de groothandel voorbij zien komen. De voorgenomen fusie van Florist en Hilverda Kooij is er weer één in het rijtje.

    Hierdoor kan je als ondernemer onvoorbereid in een fusie- of overnametraject terecht komen. In hoeverre weet je waar jouw krachten liggen? Of waar juist jouw ontwikkelpunten liggen? Ben ik in staat om mee te veranderen als ondernemer om de volgende stap te maken? Ik ben van mening dat je ruim op tijd moet gaan nadenken of je als ondernemer ‘fit voor de toekomst’ bent.

    Gelukkig zie ik een aantal ondernemers in zichzelf investeren. Ze laten zich ‘assessen’, coachen en investeren in opleidingen. Een goed voorbeeld is de participatie in de mastersessies van Onderneming2026. Net als fitness helpt dit om  gezond en flexibel te zijn en vooral te blijven. Zorg dat je voorbereid bent op de steeds sneller veranderende wereld!

    Misschien nog een aardige inzicht vanuit mijn werk voor de bank. Goede ondernemers, of sterke directie en kundige managementteams zijn de belangrijkste succes- (of faal-)factoren van bedrijven. Investeren hierin loont dus.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties