„De succesvolle kwekerijen hebben een eenduidige strategie. En over het algemeen geven de eigenaren leiding aan die kwekerijen. De werkschoenen van de eigenaren zijn de beste voedingstoffen voor de bloemen”, zegt Billy Coulson. Hij runt met zijn vrouw Fiona Nini Flowers dat twee rozenkwekerijen heeft in Naivasha: Nini en Lamorna. Sinds tien jaar focussen zij zich volledig op de retail.
Nini Flowers was in 1995 een van de oprichters van de Tele Flower Auction in Amstelveen. Een van de twee farms van Nini zette via deze veiling en de andere deed direct zaken met bloemenhandelaren. Voor Billy en Fiona bleek het lastig om ‘not to rob Peter and pay Paul’ als de veilingprijzen hoog waren, legt Billy uit.
FOB sales aan retailers
De Coulson’s namen daarom tien jaar geleden een strategisch besluit. Ze trokken zich terug van de klok, vervingen het gewas op een van hun farms en besloten om hun afzet te vereenvoudigen. Billy: „We gaan voor een strategie en dat is FOB-sale aan retailers. Daar zijn we gespecialiseerd in.”
Tien jaar later staat Billy en Fiona nog altijd achter de keuze. „Ik denk dat de succesvolle kwekerijen de kwekerijen zijn die voor een eenduidige strategie hebben gekozen. In het algemeen kun je ook stellen dat de eigenaren van die farms ook leiding geven. De beste voedingsstoffen zijn de laarzen van de eigenaar. Mijn vrouw en ik zijn continu op de farms. (..)”
Lees hier het uitgebreide verhaal over Nini in het digitale magazine van de Bloemisterij.