Eind 2014 kwam bloomon op de markt. De bloemenbezorgdienst heeft in twee jaar tijd een naam weten op te bouwen. Volgens Bart Troost is het nog te vroeg om van een succes te spreken. „We willen de Apple van de bloemen worden, maar zover zijn we zeker nog niet. Wat we doen, moeten we nog beter gaan doen”, zo vertelt hij in een exclusief interview in het Vakblad voor de Bloemisterij.
Anderhalf jaar geleden stelde Bart Troost als doel in twee jaar tijd één miljoen boeketten te verkopen. We hadden toen een gesprek in het kantoor in Amsterdam aan de Helmholtzstraat. In dat pand zit bloomon nog steeds, alleen zijn zij verhuisd naar een grotere ruimte. Het is duidelijk dat de jonge onderneming gegroeid is. En de groei is er nog niet uit. Een paar maanden geleden werd bekend dat er tijdens een nieuwe investeringsronde ruim €21 miljoen is opgehaald om verdere stappen te kunnen zetten.
Bloomon lijkt een succesverhaal te zijn?
„Natuurlijk zijn we op de goede weg. En ja, die miljoen boeketten gaan we dit jaar halen. In die zin gaat het goed. Maar aan de andere kant wil ik ook niet direct over succesvol spreken. Daar vind ik het nog te vroeg voor. We zijn eigenlijk pas net bezig en we zijn er nog lang niet. Er kunnen nog zeker dingen beter of anders.”
Zoals?
„Neem de samenwerking met telers. Ook dat kan beter. Wij willen graag dat telers het aanbod meer laten aansluiten op onze vraag. We hebben best wel een volume nodig, en het is een uitdaging om alle aantallen bij elkaar te krijgen. Zeker omdat we de boeketten spannend willen houden en toch wat specialere bloemen gebruiken. We gebruiken elke week andere bloemen; we werken met zo’n 300 leveranciers samen. Daarmee moeten we nog nauwer gaan samenwerken en plannen. Dat is nog best een uitdaging. Maar samen met onze leveranciers willen we voor kwaliteit gaan.”
Het complete interview met Bart Troost is te lezen in editie nr. 20 van het Vakblad voor de Bloemisterij, die vandaag (vrijdag) bij alle abonnees in de brievenbus valt. Nieuwsgierig geworden en je ontvangt het vakblad niet? Neem dan een proefabonnement en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de Nederlandse sierteelt.