‘Ik geloof niet in Keniaanse rozen per zeecontainer’

    Wat was dat genieten, de eerste Formule1-race van het seizoen. Het is lang geleden dat de openingsrace zo spannend was! Zo lijkt de volharding van Max om aan hetzelfde team vast te houden, zich toch uit te gaan betalen. Wat de afgelopen tijd minder snel ging was de bolide van Evergreen. Het is een hele prestatie van de kapitein van de Ever Given om in een kanaal waar je alleen maar rechtdoor hoeft te varen, je schuit overdwars te parkeren. En daarmee een groot gedeelte van de
    wereldhandel per schip plat te leggen. Mijn eerste gedachte was: hoeveel containers met bloemen staan er nu ook vast?

    Rozen per zeecontainer naar Nederland vervoeren is namelijk de nieuwste hobby van FloraHolland. Ik volg deze ontwikkeling met interesse, maar geloof er niet in, en doe er dus niet aan mee. De bloemenmarkt blijft verschrikkelijk onvoorspelbaar en met zeetransport kun je niet inspelen op deze schommelingen. Om over alle kwaliteitsproblemen maar niet te beginnen.

    Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan gaat veel bloemenhandel tegenwoordig wel per zeecontainer. Dit tripje van Zuid- naar Noord-Amerika duurt echter maar 6 tot 8 dagen. Een tripje Oost-Afrika – Aalsmeer duurt, zonder dwarsliggers, al snel meer dan een maand. FloraHolland is daarentegen erg volhardend en gelooft heilig dat het gaat werken. Kosten noch moeite worden gespaard.

    Tot mijn grote verbazing wil men niet op de klok laten zien welke bloemen per zeevracht naar Nederland zijn gekomen. Dat laat zien dat de veiling dus iets te verbergen heeft. Als een bloem per zeecontainer net zo vers is als een bloem die ingevlogen is, dan zou je daar toch trots op moeten zijn? Dan zou je dat toch juist aan de markt willen laten zien? Kijk wat we voor elkaar hebben gekregen! Ik neem aan dat de carbon footprint van een bloem per zeevracht lager is, dat is nog een pluspunt om te laten zien. Daarnaast laat je de markt nu niet wennen aan een andere manier van transporteren. De markt bepaalt uiteindelijk.

    Hetzelfde gaat op voor de verschillende certificeringen, deze laat je ook met een reden zien. Zo is Timaflor sinds kort MPS A+. Hier zijn wij natuurlijk erg trots op en blij dat dit elke morgen op de klok te zien is!


    Thomas Fransen 

    Bedrijfsleider bij Timaflor, Kenia

    Lees hier meer columns van Thomas.

    guest
    2 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties
    Fred van der Veldt
    Fred van der Veldt
    3 jaren geleden

    Helemaal terecht,
    bloemen blijven een natuurproduct. Het is verkrachting van bloemen! De veiling is al zo lang bezig met zeetransport,en er is al zoveel product niet goed aangekomen. Maar je hebt zowieso het gevoel dat het de veiling niet interesseert dat de bloemen steeds slechter houdbaar zijn. Ze graven hun eigen graf! Ze denken nog steeds dat ze de machtigste zijn,maar dat de laatste jaren al zoveel bloemen van over de hele wereld direct naar bestemmingen gaan en niet meer via de veiling wordt steeds duidelijker omdat de veiling niet coöperatief is. Ze behandelen hun klanten als voetmatten.

    jan de waard
    jan de waard
    3 jaren geleden
    Antwoord aan  Fred van der Veldt

    Maand onderweg??En dan krijg je nog het vervolg traject,veiling transport naar winkel ,de tijd die dat roosje in de winkel te koop staat(klant vraagt zijn ze vers?ja hoor gisteren gesneden!)Klant blij naar huis met bosje rozen.Na 2 dagen storten ze in,klant boos,koopt de eerste 7 jaar geen rozen meer.Ondertussen belt de veiling een freesiakweker.Je foto is niet mooi.Ja de foto is antiek maar de bloemen zijn van gisteren.