Hivos en True Price lanceren eerlijke roos

    Voor de eerlijke roos wordt meer geld – volgens Hivo en True Price de échte prijs – betaald. Dat is 1,3 cent extra per steel, zodat de bloemenpluksters bij de Keniaanse kweker Equinox een hoger en eerlijk salaris krijgen.

    Hivos is met de campagne ‘Small Change, Big Deal’ al jaren in gesprek met Nederlandse supermarkten om aan leefbaar loon voor de rozenpluksters te werken. Geen enkele supermarkt bleek bereid iets aan de te lage lonen te doen. Vandaar dat Hivos besloot het zelf te doen, samen met de sociale onderneming True Price. De Keniaanse kwekerij Equinox Flowers was bereid om met de twee partijen in zee te gaan. Equinox probeert volgens hen al jaren de arbeidsomstandigheden voor hun werknemers te verbeteren. Hogere lonen kunnen ze echter niet alleen realiseren: alle spelers in de keten moeten een stukje bijdragen.

    Hivos en True Price zijn in gesprek met de sierteeltsector, die vorig jaar een convenant internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen ondertekende. Jeroen Oudheusden, programmamanager FSI (Floriculture Sustainability Initiative) zegt tegen Hivos: „We mikken erop eind volgend jaar een goede aanpak richting een leefbaar loon te hebben ontwikkeld voor de komende jaren. Op basis van de pilots die we de komende tijd doen. Dan hopen we, naast Albert Heijn, meer retailers erbij te betrekken. Het bouwen van een brede coalitie, ook internationaal, is essentieel om dit tot een succes te maken.”

    Dertien cent meer per 10 stelen

    Een gemiddeld bosje rozen van tien stuks moet volgens Hivos en True Price dertien cent extra kosten om de arbeiders op de bloemenkwekerijen in Afrika te voorzien van een fatsoenlijk loon. Dat is de uitkomst van true pricing, het berekenen en verbeteren van de echte prijs van een product of service. De echte prijs is de markt- of verkoopprijs, inclusief alle sociale en milieukosten, zoals onderbetaling, kinderarbeid en bijdrage aan klimaatverandering, daarbij opgeteld.
    Via true pricing willen de partijen supermarkten en andere marktspelers laten zien dat het realiseren van een volledig duurzame roos, inclusief een leefbaar loon voor de pluksters, binnen handbereik ligt.
    De lancering van de ‘eerlijke roos’ is vandaag, 27 november, tijdens het True Price Festival, bij bloemist Fleurmonde aan de Haarlemmerdijk 49 in Amsterdam. Tijdens het festival, tegengeluid op Black Friday, worden diverse producten en partijen gepresenteerd die op weg zijn naar een echte prijs.

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties