Helleborus heeft zich van kleine teelt ontwikkeld tot top drie product in omzet. Toch is de teelt geen makkelijke en is de afzet ieder jaar weer spannend. Ondertussen wordt er qua veredeling stevig doorgetimmerd aan verbreding van het sortiment.
Lang gold Helleborus als een onbekend gewas. Daar is de laatste kwart eeuw wel verandering in gekomen. De kerstroos neemt inmiddels een prominente plek in bij de tuinplanten als het om de veilingomzet gaat. „Het is inmiddels een top drie product in omzet”, aldus Nick Nieuwenhuyzen, productmanager van onder andere Helleborus bij Royal FloraHolland.
Is Helleborus dan booming business? Dat lijkt het misschien wel, maar dat is het volgens de productmanager niet. „Het gewas liet wel een groeiende lijn zien, maar het gaat toch dusdanig geleidelijk dat de marktvraag zich in hetzelfde tempo mee kon ontwikkelen.”
Sterker nog, hoewel het aanbod groeit, stijgt ook de middenprijs van het product. 2017 en 2018 vormden daar wel een uitzondering op. Na jaren van een gelijkmatige stijging van de aanvoer in het aantal stuks, en ook stijgende middenprijs, daalde de middenprijs in 2017 en 2018 plotseling naar een gemiddelde van €2,28 terwijl deze in 2016 nog op €2,38 lag. Vervolgens vertoonde 2019 voor het eerste een lichte daling in het aantal aangevoerde stuks. Dit herstelde zich overigens in 2020 weer; toen lag de aanvoer net als in 2018 weer boven de 10 miljoen stuks.
Lees het volledige artikel in De Boomkwekerij editie 24. Heeft u een digitaal abonnement? Lees dan nu al het complete artikel en meer via mijnboomkwekerij.nl
Geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden of bel 071-5659644.