De Food & Flower industrie staat te springen om talenten met frisse blikken en nieuwe expertise. Maar juist deze hoger opgeleide talenten hebben vaak onvoldoende beeld van de kansen in deze sectoren. Hoog tijd voor verandering, vinden HortiHeroes, Glastuinbouw Nederland, Handel Groeit, World Horti Center en AVAG. Zij slaan de handen ineen om hbo en wo -talenten aan te trekken én te verbinden aan de veelzijdige sector.
Uit onderzoek van Hogeschool Inholland en Haagse Hogeschool blijkt dat veel jongeren geen duidelijk beeld hebben van werken in de Food & Flower industrie. Daardoor maken relatief weinig masterstudenten de keuze voor een carrière in de Food & Flower industrie.
Nieuwe kennis en vaardigheden gevraagd
Juist in wendbare complementaire teams – waar specialisten met groene vakkennis samenwerken met experts op het gebied van data, logistiek, techniek, marketing en sales – kan de tuinbouw inspelen op onder andere digitale, circulaire en marktgedreven transformaties. Dit vraagt om nieuwe kennis en vaardigheden; naast ‘groene kennis’ moet er een verbinding komen met het ‘grijze onderwijs’.
Innovatiekracht en duurzaamheid
In november 2020 hebben HortiHeroes, World Horti Center en Greenport West-Holland het initiatief genomen om de tuinbouwketen tijdens de online Sustainability Career Day te presenteren aan ruim 40 studenten van TU Delft en Leiden Universiteit. Hierbij werd het verhaal van sector verteld vanuit een duurzaamheidsperspectief door gepassioneerde vernieuwers. De deelnemende studenten bleken verrast over de duurzame innovatiekracht en de impact op globale uitdagingen rondom gezondheid, geluk en duurzame voedselvoorziening.