FloraHolland zoekt snel expansie in vloeroppervlak

    Royal FloraHolland komt ruimte te kort om de wensen aan vierkante meters van haar leden en klanten in te vullen. De veilingcoöperatie heeft inmiddels een wachtlijst aan 100.000 vierkante meter vloeroppervlak. In Aalsmeer, Naaldwijk en Rijnsburg wordt naarstig gezocht naar mogelijkheden om meer ruimte te creëren.

    Dit zei Steven van Schilfgaarde, topman van Royal FloraHolland, woensdag op een persconferentie op de Trade Fair Aalsmeer. Het te kort aan vierkante meters heeft volgens hem alles te maken met de veranderingen in de logistieke keten, met name veroorzaakt door de voortschrijdende digitalisering. ,,Hierdoor worden de orders steeds kleiner en fijnmaziger. Dit betekent splitsen en verdelen in veel meer kleinere partijen door heel de keten heen, zowel bij telers als bij exporteurs”, aldus Van Schilfgaarde. ,,Dat heeft een groot effect op de logistiek.’’

    Ook de snelheid van leveren in de keten gaat omhoog, merkt Van Schilfgaarde. Exporteurs schroeven langzaam de wensen bij de telers op, ook doordat de handel met kleinere voorraden werkt. Daarbij komt dat ook het consumentengedrag steeds onvoorspelbaarder wordt en zich steeds moeilijk in patronen laat gieten. Hierdoor verschuift het voorraadrisico geleidelijk naar de teler toe. ,,Een teler heeft dus de uitdaging om kleinere partijen sneller te leveren en dan ook nog eens uit eigen voorraad”, merkt Van Schilfgaarde op.

    FloraHolland investeert daardoor met name in koelruimte om de kwaliteit van de snijbloemen die op voorraad staan optimaal te houden. Dat heeft ook te maken met de service die het bedrijf sinds kort levert aan haar klanten om de bloemen en planten pas af te leveren op het moment dat de koper wenst. En dus niet direct na een (klok)transactie. ,,Dan worden de bloemen en planten tijdelijk bij ons opgeslagen totdat de klant er behoefte aan heeft.”

    Voor volgend jaar heeft FloraHolland een budget van 100 miljoen euro ingeboekt om te investeren in het verbeteren van de service aan haar leden en klanten, ruim zes keer zo veel dan vorig jaar. ,,We nemen onze slogan Flowering the world together heel letterlijk”, aldus Van Schilfgaarde. ,,En werken goed samen met telers en handel om stappen te zetten. Wij willen een echte business-to-business serviceprovider zijn. Dat heeft tijd nodig, al gaat het steeds beter met onze serviceniveaus in de huidige dagelijkse operaties. Het laatste halfjaar zien we een hogere klanttevredenheid. We krijgen zelfs complimenten van exporteurs.”

    Steven van Schilfgaarde I Foto: Royal FloraHolland
    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    0 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties