„De hype van levend groen is aangeslagen onder de bevolking en zorgt voor een ongekende vraag”, meldt Andreas Löbke die namens beursorganisatie IPM marktonderzoek deed. „Maar tegelijkertijd kampt de tuinbouw met gestegen grondstofprijzen en gebrek aan personeel. Prijsverhogingen zijn daarom noodzakelijk.”
„Alle sectoren van de tuinbouw melden omzetrecords”, zegt Löbke van onderzoeksbureau Co Concept. „Tegelijkertijd kampt de tuinbouw met gestegen grondstofprijzen, personeelsgebrek en logistiek problemen. Bovendien was de inflatie in 2021 met meer dan 5% hoger dan in de afgelopen 30 jaar.”
Prijsverhogingen worden geaccepteerd
„In deze situatie zijn prijsverhogingen bij bloemen en planten dringend noodzakelijk. Deze worden ook grotendeels doorgevoerd en door de consument geaccepteerd. Desalniettemin zien we dat in het beste geval slechts de kosten worden gecompenseerd. De dringend noodzakelijke margegroei doet zich nog niet voor”, aldus de opsteller van het rapport.
Geen euforie dus, volgens Löbke. Hij zegt dat met minder mensen en hogere kosten een grotere markt moet worden bediend. „En dat is jammer omdat consumenten voor groene producten maar beperkt prijsgevoelig zijn.”
Hype vasthouden
Hij noemt het verder belangrijk dat de groene hype onder consumenten wordt vastgehouden en dat juist jonge klanten enthousiast gemaakt worden voor de branche. „Het is niet mogelijk om achterover te leunen omdat de markt altijd weer de andere kant op kan bewegen. In dat geval is de groene hype een uitzonderingsituatie die door de pandemie is veroorzaakt.”
Als het ons lukt om jonge consumenten op de lange termijn te enthousiasmeren voor onze producten, dan zijn we succesvol. Dan is de toekomst niet alleen groen, maar ook rooskleurig”, aldus Löbke.
Co Concept doet ieder jaar in aanloop naar vakbeurs IPM marktonderzoek. Ondanks dat de vakbeurs dit jaar vanwege corona niet doorgaat, komt zij op de dag die eigenlijk de aftrap van de beurs had moeten zijn, met onderzoek naar buiten.