Coronacrisis stimuleert de creativiteit van bloemisten

    De bloementaartpakketten voor kinderen van Aktief Bloemsierkunst in Almere lopen als een tierelier en de klanten van Bij Aafke in Krimpen aan de Lek reageren enthousiast op de digitale paasworkshops. „Bij de pakken neerzitten staat niet in ons woordenboek, creatief zijn wel.”

    De coronacrisis stimuleert bloemisten om creatieve acties te bedenken. Nicole Gaarlandt biedt deze week voor €10 een tas met bloementaartpakket om thuis met de kinderen in elkaar te knutselen. Ze verspreidde de actie op Instagram, Facebook, e-mail en op een Almeerse site met kinderactiviteiten. Het blijkt geweldig in trek. „Het loopt als een tierelier. Ik krijg zoveel bestellingen! Moeders bestellen het om lekker bezig te zijn met hun kinderen, opa’s en oma’s kopen het pakket om het als cadeautje op de stoep bij hun kleinkinderen te zetten en ik krijg aanvragen van scholen waar nog kinderen worden opgevangen.” De bloementaartbestellingen worden door klanten in de winkel opgehaald. Om het ophaalmoment zo kort mogelijk te laten duren, maakt Nicole alle bloementaartpakketten van te voren klaar.

    Workshops
    De paasworkshops die Aktief Bloemsierkunst had gepland kunnen door de crisis in fysieke vorm niet doorgaan. „Dat is jammer want ook veel bedrijven schrijven zich daar voor in en daar kunnen we nu niet iets anders voor verzinnen.” Maar voor consumenten heeft Nicole wel een alternatief: „Volgende week geven we via Facebook Live een digitale workshop. De vrouwen die meedoen reageerden enthousiast. Ze willen graag iets te doen hebben, nu ze toch thuis zitten.”

    Ook Aafke Ligthart van Bij Aafke in Krimpen aan de Lek heeft de paasworkshops aan particulieren niet geannuleerd. „Bij de pakken neerzitten staat niet in ons woordenboek, creatief zijn wel”, stelt ze. Ze stuurde alle deelnemers een mail waarin ze twee opties geeft. Bij optie A krijgen deelnemers een doe-het-zelfpakket gratis thuisgestuurd, inclusief iets lekkers voor bij de koffie of thee, een video met maakinstructies en het nummer van de telefonische hulplijn voor als ze er toch niet uitkomen. Bij optie B bezorgt Aafke het workshopstuk kant-en-klaar inclusief iets lekkers voor bij de koffie of thee bij de deelnemer aan huis en hoeft deze het stuk alleen maar neer te zetten en ervan te genieten. Die aanpak leverde de bloemist veel leuke reacties op. „Mensen vinden het een topidee. Ik krijg superlieve berichtjes van klanten. Dat geeft me moed.”

    Ook Nicole van Aktief Bloemsierkunst blijft positief. „Toen de coronacrisis begon, waren mensen geschrokken. Bedrijven gingen dicht en bestellingen werden geannuleerd. Je merkte dat mensen geen uitgaven meer deden. Maar nu plaatsen klanten wel weer veel bestellingen en omdat we nu tijdelijk gratis bezorgen in Almere, hebben we het momenteel heel druk.”

    Proceed to read this article?

    Wachtwoord vergeten

    Your benefits

    • Access to premium articles
    • Our weekly newsletter
    • Six times a year a digital magazine on myfloribusiness.com
    • On all mobile devices and on the web.
    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    0 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties