Chrysantentelers gaan in de periode 2021-2025 jaarlijks 0,075% van hun veilingomzet afdragen voor onderzoek en promotie. Na telling bleek 87,1% van de uitgebrachte stemmen positief te zijn over het in opdracht van de FPC Chrysant gepresenteerde voorstel.
Het promotieplan is een voortzetting van de koers die al in 1999, bij de oprichting van stichting Chryson, met succes is ingezet. Het imago van de bloem is sterk verbeterd onder consumenten en bloemisten, leert onafhankelijk onderzoek. Toch blijft verbeteren en uitbouwen van het imago van chrysant een speerpunt in de kernlanden Duitsland, Engeland en Nederland. Vooral de vorige campagneperiode van vijf jaar kwamen daar Polen en Rusland bij. Het verbeteren van de schappositie krijgt komende jaren zowel offline (op de winkelvloer) als online (in webshops) volle aandacht. En het vak gaat nog nadrukkelijker deze boodschap uitdragen: chrysant is de meest creatieve en succesvolle bloem. Om dat ook richting jongeren duidelijk te maken is de tag ‘For the win’ toegevoegd aan de naam van de campagne ‘Just Chrysanthemum’.
Breed actieplan voor onderzoek
In het onderzoek hebben de landelijke gewascommissie en ChrysantNL de ambitie om de teelt rendabel, duurzaam en geïntegreerd te laten zijn, met minimale emissie naar het oppervlaktewater. In het actieplan voor de komende jaren wordt onder andere ingezet op ledverlichting, alternatieven voor chemische gewasbescherming, weerbare en alternatieve teeltsystemen en automatisering.
Budget van ruim 5,7 ton
Tijdens de online productbijeenkomst chrysant op 11 maart liep de stemronde officieel af. Van de uitgegeven stemwaarde heeft uiteindelijk 73% gestemd. Daarvan was de meerderheid (87,1%) bereid om 0,075% van hun veilingomzet (€75 per ton omzet) af te dragen voor onderzoek en promotie van Chrysant in 2021-2025. Jaarlijks komt dan 3 ton binnen via die heffing. Ook veredelaars gaan een extra bijdrage leveren aan het budget. Daarnaast betalen zij net als de telers ook al vele jaren 0,01 cent per stek voor collectieve doelen.
Het totale budget voor promotie is momenteel jaarlijks 5,7 ton. Voor onderzoek komt jaarlijks €140.000 beschikbaar, wat vaak wordt ingezet als co-financiering in onderzoeksprojecten, zodat er voor een groter bedrag chrysant gerelateerd onderzoek mogelijk is.
De FPC chrysant van Royal FloraHolland heeft het promotieplan voorbereid in samenwerking met Stichting Chryson, het collectief ChrysantNL en de landelijke gewascommissie chrysant.