Regelmatig bezoek ik een goede vriend die een herenkledingzaak heeft. Niet alleen voor de gezelligheid, maar ook om hem een hart onder de riem te steken. Door de coronacrisis is de kledingbranche zeer hard getroffen. Onder het genot van een bakkie troost brainstormen we vaak wat we zelf kunnen doen om het tij te keren. Laatst kwam ‘bedrijfsblindheid’ ter sprake. Aanleiding was een bezoek van een paar slimme modejongens, die door enkele simpele verschuivingen en handelingen zijn winkel weer glans hadden gegeven. Soms heb je zo’n kritische blik van buiten en figuurlijke schop onder je kont nodig.
Terwijl ik zijn verhaal aanhoorde, dacht ik aan mijn eigen bloemenwinkel. Ik heb het geluk dat het tijdens de gehele coronacrisis hartstikke druk is geweest. Maar door deze drukte – en door alle coronamaatregelen in de winkel – staat de boel er niet meer zo strak bij als in het verleden. Ook ik ben slachtoffer van bedrijfsblindheid en moet mezelf weer een schop onder de kont geven. Voorheen zette ik elk prijsbordje recht, schudde de bloemenstal weer even op, gaf ik de naar water smachtende planten snel een beetje water. Je zou verwachten dat iedere bloemist dit altijd doet, maar ongemerkt sluipt er laksheid in, vooral als de zaken goed gaan.
Ook al denk je alles op orde te hebben, dan nog raad ik iedereen aan om die kritische blik van buiten te organiseren. Laat iemand anders eens zijn mening en visie geven op jouw winkel. Let wel op dat je niet gelijk in de verdediging schiet (de natuurlijke houding van ons eigenwijze bloemisten), maar probeer er je voordeel mee te doen. Het zet je weer op scherp en helpt je van bedrijfsblindheid af. Tot slot nog een simpele tip waar je vandaag nog mee kunt beginnen: loop een keer of vijf per dag opnieuw je winkel binnen. Probeer je dan eens in te leven
in wat je klanten ervaren als ze binnenkomen. Dat maakt je niet alleen scherper, het is nog goed voor je stappenteller ook.