De vondst van Xylella op het West-Vlaamse handelsbedrijf ging als een lopend vuurtje over de vakbeurs in Zundert. Hoe reageerden jongeren hierop, aangezien steeds meer quarantaine-organismen de sector bedreigen?
„Het was eigenlijk wel te verwachten”, reageerde Paul Bressers op de Xylella-vondst, nadat hij op de vakbeurs samen met Marco Braspenning, Rowy Roelands, Maarten Verdaasdonk en Alec Hermans de eerste EPS Innovatieprijs voor jongeren in ontvangst had genomen.
Maken de jongeren zich druk als ze vernemen over zo’n vondst? „Niet echt, want met druk maken schiet je niet veel op”, aldus Bressers, waarop Hermans aanvulde: „Als zulk nieuws naar buiten komt, is het belangrijk om de feiten te melden. Niet baseren op geruchten.”
’Consumenten mogen vertrouwen in groen niet verliezen’
De jongeren maken zich uiteraard wel zorgen om Xylella, of andere quarantaine-organismen die een serieuze bedreiging vormen voor de boomkwekerij. Verdaasdonk zei ook bezorgd te zijn om consumenten. „Ze mogen niet het vertrouwen in groen verliezen, als bijvoorbeeld hun Buxus schade oploopt door de buxusrups. Het mag niet zo zijn dat ze daardoor liever stenen gaan leggen in hun tuinen.”
Braspenning haalde de rol van de media aan. „Die hebben wel een verantwoordelijkheid om nieuws goed te brengen. Niet zoals gebeurde toen Greenpeace middelen had gevonden op planten op tuincentra: het kwam alleen maar als slecht nieuws naar buiten. Toen was het kwaad al geschied.” Verdaasdonk had naderhand nog een interview met Greenpeace. „Die zei toen dat het een reclamestunt was. Maar dat was niet goed voor onze sector.”
Verwachten de jongeren bij slecht nieuws een actievere rol van standsorganisaties? Ja, reageerden ze, en dat gebeurt ook wel, maar het zou beter kunnen. Roelands: „Positief nieuws is natuurlijk altijd beter dan slecht nieuws, maar het zou goed zijn om te zeggen bij een probleem: dat het wordt opgelost of dat er al een oplossing voor is.”
Foto: Arno Engels