Hallo Cees,
Ik weet niet of je al antwoord hebt gekregen op je vragen, maar ik dacht, laat ik er maar eens een brief aan wagen. Mijn moeder is ook een Heemskerk, dan voel je toch een band nietwaar?
Mijn moeder is er een van de Gallio en hij was er een van de ouwe Ab. Als je je bijbeltje een beetje kent dan weet je dat Gallio zich niets aantrok van wat de mensen zeiden en deden. Een beetje zoals FloraHolland nu, in jouw ogen, met kleinere kopers omgaat.
Ik was vorige week op een avond in Rijnsburg die georganiseerd werd door twee FPC’s. Daar waren ook twee kopers. Koos Heemskerk, net als jij lijnrijder, had hetzelfde verhaal. Elke ochtend loopt hij door de rijen om de bloemen te schouwen. Hij weet wat z’n klanten nodig hebben en daar koopt hij op in. Niet op de tribune maar in een dealingroom via KOA drukt hij op bloemen die hij gezien en vastgehouden heeft. ‘Aan een foto heb ik niks,’ zei hij. Nee, ook niet aan een real-time foto. ‘Aan een plaatje kan ik geen waarde hangen!’ klonk het gedecideerd. Met andere woorden, als hij de bloemen alleen nog maar digitaal kan bekijken kan hij wel inpakken.
En ik snap dat. Al jaren geleden schreef ik in dit Vakblad dat een foto niets zegt. Tenminste, voor een groot deel van de producten. Heb je orchideeën gemixt in de doos liggen dan is het natuurlijk super. Gerbera’s net zo. Maar een foto van een emmer matricaria zegt niets over de kwaliteit. Die moet je eruit halen, voelen en bekijken. Klaar.
Alleen, heel veel bloemen worden tegenwoordig op afstand gekocht. Op basis van een foto. En daar heb je als kweker wel mee te maken. Dus doen we daaraan mee. Het is niet anders. Maar wat mij betreft blijven ze nog wel gewoon in de koelcel staan vóór het veilen. Voor jou en Koos en al die anderen die willen schouwen. Want wij willen jullie, lijnrijders, echt niet kwijt. En komt het ooit tot Af-tuinveilen? Kom bloemen kijken in de kas! Kan je meteen vertellen van wie jij d’r een bent.
Tot dan! Kees.
p.s. Hoe drink je de koffie? Melk en suiker?
Lees hier de column van Cees Heemskerk in het digitale magazine van het Vakblad.