Ik weet niet meer waar ik het precies heb gelezen, maar het feit dat ik het onthouden heb zegt iets. ’Ondernemers zijn er om problemen op te lossen’. Tja, dat is waar. We doen de hele dag niks anders dan brandjes blussen en fouten herstellen; vooral van anderen natuurlijk. Maar dat was niet helemaal waar de tekst over ging. ’Problemen oplossen door een product of dienst te bedenken en die te verkopen’.
Daar breek ik dan mijn hoofd over. Want welk probleem los ik op? Het gebrek aan kleur in een tuin? Of überhaupt het opvullen van een tuin? Of het brengen van kleur in huis met Pasen. Of het verbeteren van de leefomgeving in en om het huis? En hoe belangrijk is dat? Of ben ik juist aanvulling om bij een exporteur de kar vol te maken?
Ik zal eerlijk zijn. Van Euonymus wordt nooit iemand heel erg rijk. Echt niet. Het is leuk voor erbij. Het maakt k(l)eurig de kar vol. En het zorgt inderdaad voor wat extra swung in een paas- of kerstmandje. Maar of dat nu problemen zijn die ik moet oplossen? Ik weet het niet. Ik vind het sowieso nogal een trend om eerst een probleem te creëren, en het dan op te gaan lossen.
Want wat nu als er geen probleem is en ik toch iemand zijn leven net wat mooier kan maken als hij wordt toegelachen bij het binnenlopen van zijn tuin. Omdat er een Euonymus na een verkwikkend regenbuitje hem al spiegelend met frisse scheuten toelacht. Wat heb ik dan opgelost? Niks. En toch heb ik iemand blijer gemaakt.
Ach, weet je hoe het werkt? Het is heel eenvoudig, gewoon lagere school-wiskunde. Als elke Nederlander nu eens 1 keer in de 10 jaar een plantje van mij zou kopen. Gewoon, niks bijzonders, 1 plantje zonder toeters of bellen. Dat moet toch kunnen. Daar los ik bij al die Nederlanders geen probleem mee op maar ik maak er ook echt geen problemen bij.
Dus als elke Nederlander, jong of oud, dat echt zou doen: 1 plantje per 10 jaar. Nou, dan ken ik wel iemand bij wie de problemen wel opgelost zijn.
Dus, de moraal van dit verhaal? Ondernemers, vergeet dat oplossen maar, je kan het wel willen maar het is zinloos. Klanten, die lossen problemen op!