Beste kopers,
Ik geloof dat we even moeten praten. Er gaat iets niet goed las ik. Het schijnt dat jullie geklaagd hebben. Sinds kort is er de mogelijkheid om feedback te versturen op het FloraMondo Channel en dat doen jullie. Via Twitter konden we dat lezen.
Want wat is er loos? Ten eerste willen jullie graag dat meer (en liefst alle) aanvoerders van FloraHolland via FloraMondo hun handel aanbieden. Nou, goed punt. Al begrijp ik ook best dat er met al die digitale platforms door kwekers keuzes worden gemaakt. Maar inderdaad, hoe meer hoe beter. Een soort van klokvoorverkoop versterken.
Bij het tweede dat jullie noemen wordt het interessant. Kwekers moeten zorgen voor realistische prijzen. Ik heb daar eens over na lopen denken. Want wat bedoelen jullie precies? Als ik eerlijk ben is dat nog best lastig. Is de klokprijs realistisch? Moet dat ons uitgangspunt zijn? Daar zal niet iedereen het mee eens zijn.
Pas nog, een collega. Hij heeft het helemaal gehad met jullie, kopers. ‘Ze hebben alleen nog maar verstand van computers!’, mopperde hij. ‘Wat vooraan in de rij staat brengt geld op, van welke kweker het ook is en als je achteraan wordt geveild ben je de pineut.’ En ook van anderen hoor ik dat ze liever direct verkopen, omdat ze dan wél de prijs krijgen die ze nodig hebben. Zij zouden willen dat jullie op de klok wat realistischer waren.
Hoe goed kunnen jullie als kopers eigenlijk inschatten wat een realistische prijs is? Ik zie vaak genoeg dat er in de klokvoorverkoop weinig verkocht wordt terwijl de klokprijs de andere dag er ver bovenuit schiet. En jullie hebben nog wel inzicht in wat er op de veiling staat en wat de vraag is! Dat moeten wij, kwekers, allemaal missen. Wij zitten maar te puzzelen: ‘Het is donderdag, misschien zetten de collega’s ook een kar minder neer, vandaag liep het op, volgende week is het Pasen, enz.’ Man, slapeloze nachten… En dat voor een realistische klokvoorverkoopprijs.
Maar goed, we gaan ons best doen. Jullie ook?
Hartelijke groet, Kees.