Grote Nederlandse tuincentra worden het hardst getroffen door de coronamaatregelen. Zij blijven 60% tot 80% achter in omzet, aldus Tuinbranche Nederland.
Nederlandse Tuincentra mogen sinds 3 maart op afspraak klanten ontvangen, maximaal vijftig klanten tegelijk. Hoe is dat voor grootste winkels?
„We zijn blij dat er weer klanten mogen komen, maar voor grote tuincentra is vijftig mensen echt te weinig”, zegt Frank van der Heide, directeur bij Tuinbranche Nederland. Hij rekent voor dat de grootste tuincentra van Nederland die een oppervlakte hebben van 20.000 m2, werken met een tijdslot van een half uur, en elf uur per dag open zijn, zo’n 1.100 klanten per dag kunnen ontvangen. Maar in de praktijk wordt dit aantal lang niet gehaald.”
Gedoe
„Op drukke dagen krijgen we 9.000 mensen binnen”, zegt Peggy Leurs van Tuincentrum Leurs in Venlo. En nu? „We mogen 50 mensen tegelijk binnen hebben. Maar 50 mensen zie je bij ons niet eens lopen. En om de bezoekers te regelen is een heel gedoe. Mensen reserveren, maar komen soms niet. Anderen komen met het hele gezin, en dat is ook weer niet de bedoeling. Ouderen reserveren niet en staan hier plotseling voor de deur. We hebben twee mensen achter de telefoon om de reserveringen te regelen.”
Lees meer over de handelsstemming bij Nederlandse tuincentra in De Boomkwekerij editie 7. Heeft u een digitaal abonnement? Lees dan nu al de marktpagina’s en meer via mijnboomkwekerij.nl
Geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden of bel 071-5659644.